De viktige detaljene

De siste nettene har jeg sovet med gardinene trukket fra og det er noe helt fantastisk med å våkne til at det gradvis blir lysere ute. Fra å bare ville snu meg rundt og sove videre (og ignorere den skravlende babyen i naborommet) gleder jeg meg nå til å stå opp, og i dag var det nok litt lettere enn vanlig. Vi hadde nemlig avtale med en vindusprodusent på morgenkvisten.

Av alle detaljene med hytta tror jeg vinduene er det viktigste for meg. Jeg har vært så veldig klar på hva jeg har villet ha fra starten av, men å finne ut hvem som leverer det har jammen ikke vært enkelt. Det virker som veldig mange produserer det som etter min mening er litt utdaterte løsninger. I tillegg til å ha gode vinduer så vil jeg jo at det skal se fint ut! Og for meg betyr det smekre løsninger med karmer, materialet og farger som passer hytta best. Etter møtet i dag ble vi i alle fall sikker på at vi har funnet rett firma. De har jobbet sammen med et kjent arkitektfirma her i Bergen for å få et mer moderne utrykk og blir brukt av arkitekter landet rundt både til små og store prosjekter. Jeg gleder meg til å vise dere mer etterhvert for det er skikkelig fint.

Inspirasjonen som har vært litt fraværende de siste ukene fikk seg en aldri så liten oppsving da jeg kom hjem. Å beslutte hvilke karmer og kledning vi skal ha på hytta ligger nemlig føringer for alt vi gjør. Materialer på gulv, vegger og kjøkken må harmonere med hverandre og selv om fargepaletten har vært klar lenge har vi ikke bestemt hva som skal være hvor. Så det er bare å hive seg rundt for vi har faktisk ikke mer enn par uker på oss til å ta disse valgene før vi må sende inn materialbestilling. Jeg kan nesten ikke tro at dette er i ferd med å skje!:)

Jeg håper dere har lyst å bli med hyttebyggingen denne våren. Jeg lover å dele små glimt hele veien.

Ha en fin tirsdag og takk for at du titter innom!

La oss snakke kledning

Vi er faktisk kommet dithen at vi må bestemme hvilke type kledning hytta vår skal ha! Om ikke lenge skal snekkeren få precuttet materialet som skal brukes og vi må ta et valg. Mannen min har siden vi startet prosessen hatt fullt fokus på konstruksjoner, grunnarbeider, betong og armering og har ikke ofret finishen en tanke. Pri en har for han vært å få det funksjonelt og gjennomførbart. Viktig det altså, det kan vi begge være enig i, men designernerden i meg hoppet glatt bukk over pukk og armeringen og gikk rett på fargekoder, materialer og kaffekopper. Bokstavlig talt. Boden er full av kaffekopper.

Beskjeden jeg hele tiden har fått har derfor vært at vi skal ha tradisjonell liggende kledning- og at den skal males. Så da slo jeg meg til ro med det. Dråpeskifer på taket, store vinduer med svarte karmer og svart kledning. Dette tror jeg faktisk kan bli kjempefint. Men den siste tiden har mannen min begynt å komme med det ene inspirasjonsbildet etter det andre. Han har oppdaget kledning som gråner over tid. Han har oppdaget smale bord (som jeg nettopp har lært heter dobbelfals). Han har oppdaget stående kledning med rett kant. Han ser alle mulighetene og han er ikke bare opptatt av at hytta skal være solid. Han vil at den skal være fin. Endelig. Og det fine, det er at når det kommer til stykket så er vi ganske enig. Vi er bare ikke enig på samme tid:) Så hva skal vi velge da? Gå for den første tanken med svart tradisjonell kledning, eller tenke nytt?

Jeg er fryktelig glad i stående kledning med smale bord. De smale bordene har liksom litt mer karakter. Det løfter utrykket fra fint til trendy. Og svarte bord er veldig rent og stamt.

Men så liker vi godt kledning som gråner over tid som gjør at hytta med tiden blir en del av naturen rundt, og mot skifer vil det unektelig se veldig vakkert ut.

Men så har vi en utfordring med en kortside hvor tak og vegger vil stikke langt ut. Slik som dette.

Med kledning som gråner vil ikke vær og vind ta like hardt på en slik vegg og fargene på de ulike veggene vil dermed bli ulike. Så skal vi bare akseptere det som de har gjort her, eller…

… skal vi gjøre et poeng ut av det og velge ulik kledning på kortsider og langsider slik som her?

Og skal vi velge stående kledning…?

Eller liggende kledning?

Disse valgene, det er egentlig bare kos. For det er litt som å være i godtebutikken og velge seg ut favorittgodteriet. Du vet at alt smaker godt, det er bare ulik smak. Hva er din favoritt?

 

Bilder fra pinterest

 

 

 

 

Fine dager

Jeg kjenner at jeg bobler litt over om dagen. Det er den klassiske vårfølelsen. Bergen flommer over av sol om dagen og det er nesten påskestemning i byen. Minstemann og jeg har trillet oss opp på Fløyen to ganger denne uken og jeg tror jammen det blir en tur i dag også. Det er fortsatt slusji snø i veien og det er godt for kroppen (og hardt for låra). Jeg går på viljen, jeg vil opp. Opp og nyte. Nyte solen, kaffen på termosen og utsikten over den vakre byen vår. Dette er kremen av foreldrepermisjon. Og det er ikke bare vi som bobler over, alle bergensere gjør det i solskinn. Sammen med mennesker jeg aldri har møtt har vi drukket kaffe på toppen og filosofert over livet og delt minner fra livet. Vi blir så pratsomme etter den lange vinteren. Det er verdt å oppleve mørketiden bare for å våkne til live igjen slik som dette hvert eneste år. Jeg ville ikke byttet disse årstidene mot noe. Dere må ha en fin helg! Dagens oppfording er- kom dere ut- og nyt:)

Små forandringer

Vi begynner å våkne til liv alle mann. Sykdom som har hatt godt grep i lang tid begynner så smått å slippe taket. Det er lysere dager, det er lyst når vi står opp og lyst etter middag. Hvor deilig er ikke det? Og det er sol. Sol som varmer så godt her inne at det ikke er nødvendig å fyre i peisen.

Jeg kjenner at jeg kribler i kroppen etter å starte en ny årstid, en årstid som skal fylles med så mye. Og som vanlig på denne årsiden så lengter jeg etter forandring. Aller helst skulle jeg pusset opp hele huset og byttet ut alle møblene men det skyldes nok mer at jeg har gått hjemme så lenge. Det er ikke møblene sin skyld. Så i stedet flyttet jeg på ting. Denne gangen var det mellomgangen som fikk skinne og favorittene mine ble samlet på et sted. Fine stoler og et pledd som med tiden skal på den fine hytta vår, en Panthella lampe som ble kjøpt brukt på Lauritz for mange år siden og et bilde som har vært bortgjemt i kjelleren har nå fått hedersplassen i gangen. Av og til skal det ikke mer til.

Takk for at du titter innom. Jeg håper du får en fin tirsdag.

Ferie og muscari

For noen dager siden ble årets ferietur bestilt og denne kjenner jeg at jeg gleder meg skikkelig til! Ettersom jeg var gravid og vi fikk en liten prins i juli reiste vi ikke utenlands i fjor sommer så vi har gledet oss lenge til dette. 5-åringen har lenge bedt om at lommepenger utbetales i Euro og da tannfeen kom på besøk for litt siden var både kroner og Euro i glasset. Han sparer nemlig til gelato for i år går turen til Italia, nærmere bestemt Toscana. En plass i Italia som jeg ennå ikke har vært og som jeg gleder meg stort til å dra! Foreløpig er det kun flybillettene som er boks og vi er på leting etter et fint sted. Vi reiser sammen med en annen famlie så vi ser for oss en vingård med basseng og en større leilighet. Jeg må nesten knipe meg i armen for dette tror jeg er tett opp mot drømmeferie for min del. Bading og kos om dagen og vin og god mat på kvelden mens vi ser ut over åkeren. Idyll♥ Om noen har forslag til hvor vi bør reise vil jeg gjerne høre om det. Vi skal ha leiebil så vi står ganske fritt til hvor det skal være.

Ellers er det Muscaritid folkens! Jeg elsker disse blomstene. De er så vakre og så gir de sånn fin vårstemning. Så med en sånn på bordet er det bare å lukke øynene for all snøen som laver ned ute og glede seg over våren.

 

I vinduskarmen

Selv om vi offisielt er kommet inn i våren er det virkelig ikke mye som ligner på vår utenfor døren. Her i Bergen har vi minusgrader hver eneste dag og vi fyrer på spreng. Det er mye kos i det også men de fleste lengter vel etter varmere vær etterhvert? Jeg valgte i alle fall å tyvstarte den litt i går ved å så noen frø innendørs. Om en ser bort fra karse er dette første gang jeg har sådd noe i hele mitt liv og jeg er kjempespent! Tenk om det dukker opp noen fine spirer som med tiden kan plantes ut i potter på terrassen. Det hadde vært så gøy! Jeg har prøvd meg på salat, rucola og chili da jeg har hørt at dette er sorter som det er lett å lykkes med og så er det noe vi bruker mye i matlagingen. Om jeg får det til, gjenstår å se.

Andre urter som vistnok skal være enkle å få til er basilikum og korriander og det har jeg skikkelig lyst å prøve. Det er jo så godt! Den korrianderen man kjøper på matbutikken pleier å visne etter bare noen dager på kjøkkenbenken hos meg og jeg må nesten kjøpe den samme dagen som vi skal bruke og den. Det hadde vært så digg å ha en potte som hele tiden var fylt med deilig korriander sånn at vi slapp å dra ens ærend på butikken for å kjøpe det inn! Og så er det fryktelig stas å bruke egendyrket mat. Noen som vet om den man dyrker selv er mer hardfør?

Jeg går nok helt sikkert til innkjøp av noen flere ferdigvokste urter når det blir varmere ute. I fjor hadde vi mynte, timian, rosmarin og oregano utenfor huset og jeg hadde friske urter i middagen hver dag. Nå kom jeg på at vi hadde hvit pitza med egne urter i sikkert en gang i uken sommeren gjennom. Det er så godt det! Tror jammen vi skal slå til med det til middag i dag. Det er jo tross alt lillelørdag:)

Vær kreativ!

Vanskelig å velge en farge til veggene? Hvorfor ikke gå for flere? Colour blocking, miksing av farger, maling av felt og soner eller male flater vi aldri tenkte på før (som tak, dører og vinduskarmer) er det nye. Med ulike farger og valører kan du skape dybde og spenning og få et helt unikt utrykk. Her er det bare kreativiteten som setter grenser.

Hvorfor gå for en blåfarge når du kan gå for alle?:)

bilder fra pinterest

Bodby i ytterskärgården

Lyst på litt deilig inspirasjon fra en ferieperle nå like før våren kicker inn? Denne ferieidyllen bestående av fire små hus ligger i Stockholm og er tegnet av Margon Wigow Arkitektkontor.

Bilder fra Margon Wigon Arkitektkontor

 

Vær vågal med kunst

Det er lett for å være pysete når det kommer til veggdekor og vi ender ofte opp med å kjøpe kunst eller bilder som er litt små. Det virker jo så voldsomt å bestille bilder som er opp mot en meter? Mitt råd er likevel å være litt vågal! Et stort bilde er så mye mer effektfullt og det blir et skikkelig statement i rommet.

Tenker du at kunst bare er for de rike så går det an å finne rimeligere løsninger. Kjøp et stort lerret (jeg vet at søstrene Grene har veldig store) og lag din egen kunst. Det første og siste bildet her kan da ikke være så vanskelig å lage selv? Eller hva med å male et rektangulært felt på veggen og male kunsten rett på veggen? Eller har du vært heldig en gang med et portrett eller et landskapsbilde så kan du fremkalle det og feste det på veggen. Ramme og paspatour er ikke nødvendig, bilde i seg selv er mer enn nok. Jeg har forresten testet ut fremkalling av plakatstørrelser hos Japan photo og kvaliteten på bildene er kjempefin. Du kan faktisk fremkalle plakater helt opp i størrelse 150*200!

Håper du fikk litt inspirert til å dekorere med store bilder. Lykke til!

bilder fra Pinterest

Loungestemning

I samarbeid med Chili.no

Selv om det er bitende kaldt ute kjenner jeg at våren nærmer seg. Solen er her lengre og lengre for hver dag og jeg begynner virkelig å lengte etter vår og sommer. Hver dag titter jeg ut på terrassen og gleder meg til skyvedørene skal dras fra og ute og inne ska bli en ting.

Jeg er ikke av den typen som koser meg med vårrengjøring av hage og uteplass og hvert år er jeg like glad for at vi har gått for tilnærmet vedlikeholdsfrie løsninger. I oppkjørselen har vi granitt, asfalt, dekorstein og skifermurer og de grønne innslagene har vi i potter med lettstelte vintergrønne planter. I hagen har vi fjernet alle bed til fordel for plen og et lite badebasseng, og på terrassen har vi vedlikeholdsfrie rottingmøbler som står ute hele året. Når solen kommer er det dermed bare å fylle putekassen, vaske over møblene med en klut og starte sommeren!

Da vi pusset opp huset hadde vi mange diskusjoner angående løsninger men uteplassen, den var vi helt enige om. Vi ville skape en avslappet loungestemning og helst gjenskape følelsen fra Thailandturen året før, der vi satt med solbrente neser under palmene i hotellets loungebar med hver vår milkshake og spilte kort. Så dermed gikk vi for en loungelook på terrassen med store svarte rottingmøbler omgitt av grønne planter. Stor nok til å fylles med mange gjester og superdigg å slenge seg nedpå med en god bok. Det er ikke feil å skape litt feriestemning her hjemme også. Jeg kjenner at jeg gleder meg skikkelig til det blir litt varmere i været og jeg kan dra på hagesenteret og kjøpe inn årets planter! For å understreke stemningen går jeg ofte for tropiske og sydlige planter som sitrustrær, bambus, oliven, banantrær og vinranker.

Rottingmøbler i svart fra Chili ligner veldig på de vi har og leveres både modulvis og i hele loungegrupper. De finnes i flere farger men den svarte med hvite puter er min favoritt. Er det en ting jeg angrer på så er det at vi gikk for beige puter og ikke hvite. Det er gjerne ikke så praktisk med hvite puter og klissete barnefingre, men akk så fint det er med det hvite mot det svarte!

Om du lengter mot sommer og er på utkikk etter møbler til uteplassen kan du ta en titt på Chili sine nettsider. Der kan du også lese mer om fordelene med rottingmøbler.

Håper du fikk litt inspirasjon og at du får en nydelig dag!