Kjøkkenløsninger fra HTH

Dere har hørt så mye om hytteplanene at det er på tide dere får se noen faktisk planer:) Hytten har jeg tegnet i et arkitektprogram men for å finne ut av kjøkkenløsningene har jeg tegnet stue/kjøkken med HTH sitt 3D-modelerings verktøy. Og når jeg snakker om hytten er det stort sett dette rommet jeg snakker om. Det er dette som er hjertet i hytten. Foreløpig har jeg to ulike løsninger som for øvrig er ganske like. Usikkerheten står mest på hvilke materialer, farger og leverandør vi skal gå for, ikke selve løsningene. Så sånn sett har vi kommet ganske langt.

Alternativ 1 viser en grå kjøkkenøy på 4 meter med marmor benkeplate og med skuffer både foran og bak øyen. I tillegg er det kjøleskap og skap på bakveggen.

Her ser dere hvordan det blir å stå på kjøkkenet og se på ut over sjøen utenfor. Drømme,drømme…. På den tomme plassen oppe til høyre i bildet skal sofakroken være (se ideene jeg har for den her)

Bildet over er tatt fra sjøsiden.

 

Alternativ 2 viser en svart, litt kortere kjøkkenøy med barstoler på ene enden. Det er jeg som lager de fleste måltidene og det hadde vært superhyggelig å ha selskap av noen rødvinsdrikkende gjester mens jeg lager mat….

Jeg liker godt svart kjøkken (vi har det hjemme) men jeg er litt redd for at det skal virke for hardt og dominerende.

Spiseplassen skal ha plass til 8-10 personer. Vi håper jo gjerne at det kommer noen gjester:). Se her for hvordan jeg drømmer at den skal se ut. .


Så hva synes dere? Har dere en favoritt eller noen tips og råd til forbedringer?
 

10 kommentarer
    1. Jeg ville gått for den med en liten sitteplass, drømmer jo om det selv! Svart kjøkken kan være fint, og stilig sammen med svarte vinduskarmer. Jeg ville bare hatt det på kjøkkenøyen og så hatt veggskapene i samme farge som veggen for at det ikke skal bli for mørkt.Men planen om Unoform på kjøkkenøyen er også fin! Avhengig av prisen ville jeg nok helt klart vurdert det…
      Likte forresten veldig godt de Barmen og Brekke-tingene, de må jeg sjekke ut! Alltid klar for noe godt håndverk og gode naturmaterialer.

    2. Rita: Ja, jeg og heller litt mot sitteplass. Jeg liker tanken på å ha flere soner i dette rommet. Etterhvert vil det være både voksne, barn og ungdom der oppe og alle har ulike behov. Plassen ved benken kan være en fin plass å sitte med en pc for de som vil det, eller til å plugge inn pcen for å lese oppskrifter mens jeg lager mat:) har fått innspill om å flytte sitteplassen foran øyen for å unngå at benkeplaten blir hengende i løse luften på enden og det kan være lurt. Fordelen med å ha den foran er også at det blir ferre skuffeseksjoner foran og da kan vi kanskje ha råd til noen unoform seksjoner! Verdt å sjekke ut prisene på det. Men minuset ved å ha den foran er at du vender deg bort fra det som skjer i rommet og ser i veggen i stedet for ut på utsikten. En ide er å ha sitteplassen bak øyen men da blir det mindre plass til kjøkkenfunksjoner. Ai, mange valg å ta!:)

      Godt innspill med tanke på svart øy og ensfarget vegg/skap bak. Er vel strengt tatt det jeg har tenkt også. Bør helst ikke blir for mye svart…

      Ser at Barmen og Brekke ikke selges så mange plasser, men Kode på museumsbutikken i Bergen har de. Tenke å dra ned og ta en titt på de en dag. Gøy når normenn får til god design.

    3. Ja, jeg ville også flyttet sitteplassen inn på øyen. Sjekk ene bildet jeg la ut som inspirasjon, der er det bokhylle under, det tenker jeg er en god løsning for litt ekstra lagringsplass også. Men det med utsikten er selvfølgelig et poeng… Ett tips, forresten, uansett hvor sitteplassen bli: sørg for å ha et kontaktpunkt i tilknytning til den. Kanskje logisk siden du allerede har tenkt at det er et sted å plugge inn pc. Planlegging av kontaktpunkter syns jeg ikke kjøkkenselgere er flinke til, men det burde de tenke mer på, det er faktisk veldig viktig å ha med i planleggingen.

    4. Rita: har fått priser av uno form nå og det var ikke avskrekkende i det hele tatt ( i alle fall for meg, vet ikke hva mannen sier) så da tenker jeg at en løsning med sitteplass foran øyen + tre skuffemoduler kan bli en realitet. Juble! Og kanskje en av fordelene ved å ha sitteplass på den siden er nettopp at du vender deg bort fra folk og utsikt (prøver å sette meg inn i hodet til en fremtidig 12-åring, Hehe), og hvis jeg har gjester når jeg lager mat så vil jeg jo at de skal se på meg når vi prater så det kan bli bra:). Er helt enig med deg ang kontaktpunkt. Er noe med å innse hvilken verden vi lever i og da er iPad en del av den. Og så må det være mulig å bruke løse kjøkkenmaskiner som stavmikser og juspresse. Måtte inn på bloggen din for inspirasjon før helgen. Er dere kommet lengre med kjøkkenplanene?

    5. Ikke kommet noe lenger, de ligger litt på is inntil min kjære har fått seg jobb. Og så er vi fortsatt så usikre med tanke på å rive vegg eller ikke…
      Nå det gjelder kontaktpunkter, så har jeg sett noen smarte løsninger – men husker ikke hvor- der det er kontaktpunkter i en skuff på kjøkkenøyen. For det er jo en utfordring nettopp på slike kjøkkenøyer, jeg liker ihvertfall at benkeplaten er helt ren og ikke ødelagt av kontakter.
      Så bra at prisen ikke er avskrekkende! Vi lærte vel det i vår forrige runde, at prisforskjellene fra Ikea til andre ikke er så store. Og at mye av det man tror er kjempedyrt faktisk ikke er det!

    6. Rita: det er jo veldig endelig det med å rive vegg eller ikke så sikkert lurt å bruke god tid på det.

      Godt poeng det med kontaktpunkt. Må høre med HTH om de har noen forslag.

      Jeg ble ganske overrasket over hvor “billig” HTH og kvik faktisk er. Og jeg liker det de leverer bedre enn ikea. Fint å bli positivt overrasket av og til:) tror nok uno form fortsatt er svindyrt om man utformer hele kjøkkenet derfra men en slik kombiløsning er helt super. I alle fall for vår del.

      Tenker forresten på å prøve å leie ut huset en helg eller to på Airbnb. Har ikke du erfaring med det? Tenker det kan være en super måte å finansiere min dyre smak:)

    7. Ja, vi leier ut et rom og iblant hele huset. Veldig gode erfaringer, vi har kun hatt hyggelige gjester. Ett tips er at det å leie ut hele huset er mer arbeid enn du tror, så ikke legg dere for lavt i pris. Lurt å ligge litt lavt på de første bookingene for å få gode anmeldelser, da får du flere bookinger, men det å vaske hele huset, rydde unna det nødvendigste (vi flytter stort sett bare de mest “verdifulle” tingene opp på hyller merket privat i kjøkkenet, og det har gått helt fint), skifte på alle senger, og så vaske alt sengetøy etterpå, er faktisk en del arbeid. Vi tok 1200,- per natt for inntil 4 i begynnelsen, og det var for lavt. Nå ligger vi på 2000,- og det føler jeg er mer ok. Et annet tips, er å sørge for å være tydelig med tanke på innsjekkings- og utsjekkingstid. Det er ikke alle som er så flinke til å kommunisere det.
      Vi har kjøpt inn egne håndklær og sengetøy til airbnb-gjester, og syns det var veldig lurt. Men det kommer jo an på hvor ofte du tenker å leie ut om det er verdt det.
      Vi godkjenern alle gjester på forhånd, ingen får booke direkte. På airbnb har jo alle en profil med anmeldelser, så vi sjekekr alltid den før vi godkjenner noen. Har kun sagt nei en gang basert på omtale.
      Men alt i alt har vi vært veldig fornøyde, når vi har leid ut hele huset har det stort sett vært familier som har kommet, og det har vært like rent og ryddig når de dro som når de kom. Det eneste som har forsvunnet fra huset var en lighter, og det merket vi kun fordi de skrev til oss og unnskyldte seg for det… Så jeg kan fint anbefale å leie ut. Gode penger. Men husk skatteregler, tjener du over 20 000 på ett år, må det skattes av overskuddet. Ved utleie av hele boligen, altså. Utleie av deler er skattefritt. Eventuelle utgifter du har i forbindelse med utleie kan trekkes fra. Vi finansierte deler av ferien vår nå med det vi har tjent på airbnb til nå.
      Ett annet tips til slutt: går dere for HTH, så styr unna Birgit på avdelingen på Danmarksplass. Kort sagt så var hun helt ubrukelig. Det var montøren som reddet vårt kjøkken, hadde det vært bare henne hadde ingenting skjedd. Hun hadde for eksempel ikke lagt merke til at benkeplatene våre ble over en måned forsinket, det ble ikke oppdaget før den dagen kjøkkenet ble levert og jeg selv sjekket listene. Da var jo det gamle kjøkkenet revet og montør, elektriker og rørlegger bestilt til dagen etter. Bare en av mange ting som hun burde sett, men hun tok ikke ansvar for noen ting. Ikke helt det jeg så for meg da vi kjøpte de de kaller “full pakke”.

    8. Rita: Å, så masse gode råd! Tusen takk! Da er det bare å gå inn på profilen og redigere litt:) Jeg har lest meg frem til at det er 20 000 som er grensen så jeg tenker det kan være en god biinntekt å leie ut noen helger innenfor beløpet. Jeg har også tenkt gjennom alt som må gjøres. Jeg hadde en fotografering av hele huset i høst og det var helt vilt mye arbeid i forkant av det. Men jeg tenker at om vi stapper personlige ting inn på bod og vaskerom så trenger jeg ikke nødvendigvis rydde så mye ting og så får man vel en viss rutine på det etter hvert? Og så bør 2 netter være minimum. er ikke verdt å styre så mye for bare en natt. Er jo helt genialt å få inn penger som kan brukes til reiser sånn som dere gjør! Jeg tenker at det kan være en fin måte få inn litt penger til fine lamper på hytta for eksempel:)

      Og takk for tips med HTH, det kan være greit å vite, spesielt med tanke på at det hun jeg har vært i kontakt med til nå… Er håpløst hvis leverandøren gjør ting vanskelig, er delvis derfor man velger en profesjonell leverandør så man slipper å være så mye involvert selv og slik at man er sikker på at kjøkkenet blir perfekt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg