De perfekte vinduene

Reklame | Nordvestvinduet

Vet dere hva jeg gjorde sist helg? Jeg var på byggeplassen for første gang siden byggingen av hytta tok til. Å gå rundt i hytta rom for rom det var helt ubeskrivelig (ikke helt bokstavelig altså for det finnes ikke innervegger ennå). Jeg stilte meg opp bak «kjøkkenøya», tok en tur innom soverommene og så satte jeg meg ned i stua der sofaen skal stå. Den romslige følelsen i allrommet med natur, vær og vindt så tett på, det var akkurat slik jeg hadde sett for meg. Jeg kommer ikke helt over hvor heldige vi er som faktisk får realisert drømmen vår… Etterpå tok jeg en bok under armen og gikk ut i solveggen og bare kjente på følelsen. Følelsen av sommer og de mange dagene vi skal ha i nettopp i denne kroken, hvor ikke et vindpust slipper til og hvor solen etter hvert går ned bak tretoppene.

Det er så stas med alle disse milepælene vi går gjennom for tiden, som da stenderverket var oppe og vi kunne se konturene av en hytte, eller da veggene var kommet på og vi kunne ane hvordan den kom til å se ut eller som denne uken- når vinduene skal inn. Kanskje den mest spennende og nervepirrende milepælen av alle. For det er noen svære (og tunge) vinduer som skal inn!

Vinduene har nok vært det viktigste i hele planleggingen. Å fange utsikten og føle at vi er en del av naturen også når vi er inne, det var noe jeg bare måtte fange opp. Jeg begynte derfor tidlig å stresse over små detaljer som overganger, karmer, lister og finish på vinduene. Tradisjonelle vindusløsninger vil bare ikke passe inn i den hytta jeg ser for meg. For selv om det er en trend at folk vil ha rene linjer og et moderne utrykk får jeg følelsen av at mange leverandører fortsatt tenker veldig tradisjonelt. Jeg syntes faktisk det var kjempevanskelig å finne frem til noen som hadde looken jeg var ute etter.

For en stund siden ble jeg tipset om å sjekke ut Nordvestvinduet som er en av Norges ledende produsenter innen vinduer, vindusdører og fasadeelementer.  Og Nordvestvinduet de kan vinduer! Vinduene er lokalprodusert på Nord-Vestlandet og i utviklingen har det lagt stor vekt på estetikk. I samarbeid med norske arkitekter har de utviklet vinduer med rene linjer, uten unødige kanter, og resultatet er et moderne og mer eksklusivt utrykk.

Nordvestvinduet har tre satsningsområder: Volum, Rehabilitering og individual, og det er sistnevnte vi skal ha. Individuelt tilpassede spesialløsninger. Sammen med Nordvestvindu ble vi enig om materialer, farger, karmer, glasstyper, størrelser og en rekke andre ting som jeg ikke hadde tenkt på. Og det som var så fint var at de forsto akkurat hva jeg var ute etter før jeg i det hele tatt hadde sagt det. De forstår rett og slett god design.

Vi endte nesten opp med luksusproblemet at det var for mye fint å velge mellom. Det var for eksempel kjempefristende å gå for karmer i tre: i eik, bjørk eller ask… Det er bare råfint. Men etter noen runder med oss selv valgte vi å gå for den opprinnelige tanken med et stramt, moderne utrykk som skal stå i kontrast til de mykere elementer innenfor og utenfor. Det vi har landet på er en mørk, mørk gråfarge, både på utvendig og innvendig karm. Som stramme bilderammer mot alt det vakre utenfor. Jeg tror det kommer til å bli akkurat så stilrent som jeg ser for meg og jeg gleder meg skikkelig til å se det på plass.  

Dere som har fulgt bloggen en stund vet at jeg har snakket mye om romslige karmer som man kan sitte i, og det skal vi ha. Ikke bare i et vindu men i hele to store vinduer i stua. I sortimentet har Nordvestvinduet noe som heter fulldybdekarmer som er helt rene i utrykket og fullstendig uten unødige kanter og profiler, perfekt til slike sittekarmer eller andre steder der du vil ha et rent og delikat utrykk. I disse skal jeg sy (eller få sydd) noen fine puter som vil stå i stil til innredningen ellers i hytta.

Hvis du vil se resultatet er det bare å følge med fremover for jeg har planer om å legge ut bilder underveis og når vi er ved veis ende. Håper du vil følge prosessen videre.

Bilder fra Nordvestvinduet

3 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg