Hageplaner del 1

Da jeg kom til hyttetomta lørdags formiddag var den siste mursnutten på plass, og den gjorde meg oppriktig glad. Sånn på ordentlig. Den aller siste biten. Grunnmuren er klar til å bygges på. Det er mye jobb som ligger bak og det er mye jobb som ligger foran oss men forventningen om den ferdige hytta gjør det hele verdt det. Det er nesten så jeg ikke vil at det skal ta slutt for det er så mye glede i nettopp det å glede seg. I helga har jeg ruslet rundt i hagen og vurdert hvert eneste tre. Jeg har tatt mål i alle retninger og jeg har sett for meg hvor solstolen skal stå. Kanskje på en pergola med utsikt over en vik? Kanskje i en solrik krok? Eller under et epletre i frukthagen? Jeg har skissert opp de store linjene- og de små. Jeg har vurdert alle våre behov, sommer, vinter, vår og høst. Det er ikke rent få. Jeg vil jo så gjerne at livet på hytta skal være like mye livet utenfor hytta.

Jeg synes det er flott med urørt naturtomt men ettersom det allerede har vært et hus og en hage på tomta er det mest naturlig å opparbeide en hage og et terrasseområde. Et område som er ganske stort, omkranset av naturen, sjøen og en frukthage.

Jeg drømmer om mye, som terrasse med spiseplass, noen godstoler og gress til å spille fotball og croquet. En bålplass hadde heller ikke vært feil. Kakao og grillede marshmallows på lune sommerkvelder, eller grillede pølser den dagen vi ikke gidder lage middag. Om ikke vi skal ha et utekjøkken da? Med en stor grill fylt med store grillspyd og saftige koteletter.

Ulike dekker er en fin måte å danne soner for aktivitet, og sammen med grønn beplantning myker det opp utrykket. Grønt, hvitt og treverk er en kombinasjon jeg er svak for.

Hvem drømmer vel ikke om en pergola? En plass å snike seg unna når solen blir for skarp eller regn og vind tar tak. Her i vest er det helst det siste…

Og så vil jeg ha en utedusj. Deilig og avkjølende på varme dager, men kanskje hakket mer behagelig enn den kalde fjorden like nedenfor.

Vintergrønne planter som krever lite stell er perfekt når livet på hytta skal dreie seg om kos og ikke hagearbeid.

Men så kan man også holde det ganske enkelt og likevel dekke flere funksjoner…

Et lite bildedryss fra helgens inspirasjon. Mer hageplaner og inspirasjon kommer etter hvert:)

 

Bilder fra pinterest

4 kommentarer
    1. Spennende å se at det tar form! Når grunnmuren er på plass så blir jo alt så mye tydeligere. Og hageplanene ser flotte ut. Pergola eller utestue ville jeg definitivt gått for. Det er noe eget å sitte lunt og tørt, mens det regner og blåser på sjøen. Gleder meg til å se videre!

    2. Rita: Pergola er absolutte en drøm, jeg må bare finne når og hva den skal brukes til. En koseplass når det er ruskevær krever for eksempel delvis tette vegger mens en solpergola er best uten for mye vegger… Må skissere litt mer så lover jeg å dele etter hvert:)

    3. Laila MA: kjenner jeg har lyst å få mest mulig ut av hagen. Vi var på skitur i helga og grillet osteskiver på bålpanne og det var så koselig! Tror nesten vi må ha oss en grillplass like i nærheten av hytta:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg