Ta en titt i blomsterpottene før du begynner å plante

Endelig kom våren! Å kunne kaste jakka og spise middag på terrassen på fredagen var bare verdens beste start på helga. Vi har vært på hyttetomten og jobbet men før vi dro begynte jeg så smått å plante urter i pottene på terrassen. Jeg var nok muligens litt for ivrig for jeg ser at nattefrosten har vært litt hard med noen av de men jeg håper de vil klare seg likevel.

I hagen og rundt om på eiendommen vår har jeg plantet vintergrønne planter som står år etter år men på terrassen der planter jeg nytt hver sesong. På den måten kan jeg forandre utrykket for hvert år. Det sier seg selv at dette kan bli litt dyrt så i år har jeg plantet urtefrø innendørs og det er stiklingene som nå er plantet ut. Et annet tips for å gjøre det litt billigere er å ta en titt ned i pottene fra i fjor. Du skal ikke se bort fra at du har plantet noen stauder uten at du har vært klar over det. Hos meg dukker mynte opp for tredje år på rad og gressløken som ble plantet i fjor den er grønn og fin allerede. Se godt ned i jorden etter knopper , eller dra opp alt som er i potten og se på røttene. Hvite og friske røtter er tegn på at de er klar for å komme igjen også i år.

Jeg håper du har en fin start på uken og at solen skinner der du er!:)

3 kommentarer
    1. Jeg plantet rosmarin, som var flerårig, og timian og mynte, som var ettårig, på parsellen min første året jeg hadde den. Rosmarinen døde, mens de andre kom igjen og igjen og igjen… Så enig, lurt å ta en kikk! Nå har jeg sådd erter, sukkererter og gulrøtter som skal plantes ut bak huset etter hvert, og snart så må vel nye urter på plass, også. Stilige blomsterpotter, forresten!
      Håper helgen din var fin, og at ting går fremover på hyttetomten!

    2. Rita: Blomsterpottene er fra Elho. Har nesten bare potter fra de etter hvert. Jeg synes de er så kule og så er de frostsikre også så de er skikkelig gode. Jeg har alltid tenkt at urter er forbruk, men det er virkelig noe annet med de som man kjøper på hagesentrene. De vokser og sprer seg og de som er litt hardføre kommer igjen.

      Herlighet, du får jo den grønnsakshagen i år! Det høres gøy ut med egne gulrøtter like utenfor døren:)

      Det går sakte men sikkert fremover med hytten. Er faktisk ikke mer enn tre uker til snekkeren starter arbeidet. Du må ha en nydelig dag! Takk for at du titter innom.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg