5 steg mot en ryddig gang

I takt med at våren melder sin ankomst melder også lysten til å skape noe, endre på noe og rydde opp i hus og hage seg. Jeg kjenner jeg tripper etter å dra avgårde på hagesenteret og fylle opp bilen med planter til terrassen. Jeg er neppe den eneste som har det sånn, eller hva? I helgen var det yttergangen som fikk seg en sårt tiltrengt rydderunde, for selv om jeg ivrer etter å få det fint ute så vil jeg ha litt orden inne først.

Det er gjerne ikke det mest spennende rommet i huset men det er på mange måter det viktigste. Det er i bruk mange ganger for dagen, det skal romme ufattelig mange ting som daglig er i bruk og det er det første som møter deg og gjestene dine når døra går opp. Så etter å ha googlet nettet rundt etter gode tips satte jeg i gang. Gangen vår er bitteliten. Her snakker vi virkelig liten, med kun en liten nisje på hver side av døren når du kommer inn. Men vi får faktisk plass til alt uten at det virker trang og overfylt. Her er tipsene jeg har tatt i bruk:

1. Oppbevaring. I årevis har vi irritert oss over store, helt håpløse korger. For selv om de kanskje ser fint ut med korger så blir det som havner på bunn bare liggende der. Jeg fant igjen ting der som har vært borte siden 2015… Korgene er dermed erstattet med en benk med skuffer fra Ikea som rommer alt av luer, hansker, skjerf, sykkelklær og sykkelhjelmer- og enda litt til!I tillegg har vi fått en hyggelig sitteplass. Det er ikke det mest spenstige møbelet men du verden så praktisk! Og selv om jeg i hjertet er en upraktisk estetiker er praktisk en tobarnsmors lykke. Over benken (utenfor bildet) har vi et helfigur speil som både er praktisk og bidrar til at gangen virker litt større.

2. Kun det mest nødvendige. Selv om det er kjedelig må jeg innse at vi må ta en ryddesjau i gangen i ny og ne, i tillegg må vi være strenge med hva vi får ha der. Maks antall sko og jakker per pers. Jeg har for eksempel flyttet 5 vesker ned i boden og har kun en hengende fremme.

3. Gulvet. Det anbefales egentlig ikke å ha tepper på gulvet da disse til slutt blir liggende i en krøll, men malingen på gulvet er så slitt at jeg valgte å ignorerer dette tipset. Jeg kunne selvfølgelig ha gitt gulvet et strøk maling men det får bli i neste runde. Løsningen enn så lenge er en baderomsmatte som ikke sklir.

4. Gjør det hyggelig. Det er lett for at vi glemmer gangen når vi innreder, men det er jo hyggelig om gjestene møtes av litt personlig interiør også her. Fine hyller og skåler kan brukes til smykker, solbriller, hårspenner og annet stæsj du vil ha tilgjengelig når siste finpuss skal gjøres foran speilet.

5. Sko. Tidligere hadde vi korgene oppå hyllen, ved å ta de bort har vi fått mer plass til sko. Tidligere lå skoene i en haug på gulvet fordi det ikke var nok plass på skohyllen langs veggen, og vi måtte trakke over de for i det hele tatt komme inn i huset.

De skoene som er mest i bruk får stå fremme sammen med de fineste skoene. De fine skoene er ikke så ofte i bruk og burde sånn sett vært rydde bort, men så er de jo pene å se på da:)

Jeg har fortsatt et par ting igjen på listen før jeg sier meg helt ferdig, som et par kroker i barnehøyde, men alt i alt må jeg si meg fornøyd. Så nå gjenstår det å se om vi klarer å holde det ryddig. Det er i alle fall litt mer motiverende å holde orden nå som alt har fått sin faste plass.  

4 kommentarer
    1. Først: jeg trodde jeg kommenterte på innlegget ditt om artikkelen, men ser ut som jeg tar feil. Veldig fin artikkel, ihvertfall! Og helt enig når det gjelder gulnede panthella-lamper, jeg er så glad i min også!
      Ble kjempefint i gangen, jeg er jo en praktisk estetiker, så de skuffene syns jeg er perfekte. Har lyst til å fikse litt i yttergangen vår, også. Male i samme blåfarge som resten av gangen, og en ny knaggrekke hadde vært bra. Og litt ny innredning i det innebygde skapet, for å gjøre det mer funksjonelt.

    2. Rita: Tusen takk! Er veldig fornøyd med artikkelen. Likte så godt at journalisten brukte kunst som vinkling, og siden det er en stund siden de var på besøk så var det gøy å bli minnet på mine egne tanker rundt kunst og gjenbruk. Det er virkelig mye glede i god design.

      Føler de skuffene er en gjenganger i de fleste hjem etter hvert men det er jo ikke så rart. Utrolig praktisk! Jeg blir oppriktig glad av å slippe ting nedi der og lukke igjen. Svisj- så er alt rot borte! Håper det dukker opp noen bilder av gangen din på bloggen etter hvert. Gøy å se hvordan andre løser “gangproblemet”. Du må ha en nydelig helg, Rita! Blir jo helt nyforelsket i den fine byen vår når den ser ut slik som den gjør i dag:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg