Benken i vinduet

Det er ikke satt så mye i spiker i hytta men likevel må vi være helt på detaljeringsnivå. Snekkeren foretrekker nemlig at materialene prekuttes og det betyr at vi må ta stilling til alt før vi sender bestillingen. Og vi som trodde vi hadde goood tid til å tenke på eksakte mål av vinduer, plassering av pipeløp og hvor vaksemaskinen skulle stå!

Jeg har hele tiden hatt en ide om å ha en sittenisje i en av vinduene i stua. Jeg har sikkert hatt 10 ulike løsninger og først i dag landet jeg løsning (at jeg har landet på endelig løsning tror jeg imidlertid hver gang!). Jeg skulle gjerne vist dere hvordan det skal bli men foreløpig er det kun på matpapirstadie. Akkurat nok til at jeg klarer å se det for meg og hvis mannen ligger godviljen til så tror han ser det for seg også. Selv har han ikke vært supergiret på ideen om en sitte/liggenisje i vinduet. Han påstår at han ikke er en ligge i vinduet kind of guy. Akkurat det tror jeg ikke før jeg ser det. Jeg spår at dette blir plassen alle kommer til å sloss om.

Selv om det ikke blir helt enkelt så kan jeg jo prøve å forklare hvordan jeg ser det for meg. Veggen hvor det skal være mulig å sitte i vinduet er kortveggen i stua (der det står lengde 6 750). Det er her høyt under taket og på midten er det nesten 4,5m om jeg ikke tar helt feil. Veggen skal kles med trespiler, om det blir eik eller noe annet vet jeg ikke ennå. Forslag? På denne veggen blir det to store vinduer, ikke et slik det er vist her. Det blir et ved sofagruppen og et ved spisegruppen. Langs hele veggen lager vi en benk. Ikke slik at du kan sitte i den hele veien, men nok til at du kan ha en lampe eller legge en bok og en kaffekopp på den. Benken, karmen og dybden på vinduene gjør at vi faktisk kan sitte i begge vinduene! I enden blir det en murt peis med vindu i begge hjørnene. Den oppmurte peisen gjør at det er mulig å ligge/støtte ryggen i vinduet ved sofakroken.

Selv om det ikke blir helt som dette, er her litt deilig inspo fra pinterest. Så hva tror dere? Er vi inne på noe eller skal vi se på skisseløsning nummer 11?:)

 

Her ser dere litt slik jeg har tenkt. Du bygger en benk litt ut og sammen med dybden i vinduet blir det bredt nok til en kosekrok.

bilder fra pinterest

8 kommentarer
    1. Jernbanefrua..: Det er fryktelig lett å spore av når man bobler over av ideer:) Kjenner i grunnen at det har vært godt med et par år med planlegging av hytta sånn at ideene har fått satt seg litt underveis. Er ikke alltid at de første løsningene har vært de beste. Du må ha lykke til videre med oppussing!

    2. Han er sikkert en sånn som sitter i vinduskarmen, han vet det nok bare ikke selv. For ærlig talt, hvem vil ikke sitte i en vinduskarm og se ut? Tror det blir kjempefint. Og liker det med spilevegg, en fin måte å få litt tre inn på hytten på en moderne måte, heller enn den tradisjonelle furuboksen…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg