Mindfulness

Jeg har prøvd både yoga, pilates og mindfulness. Det skal jo være så fint for å gi kroppen en pause i hverdagen! Til å senke skuldrene, koble ut alle andre tanker og til bli den beste versjonen av deg selv. Det høres så fint ut! Men å klare å koble ut alle tankene, det er skikkelig vanskelig det! Etter å ha prøvd mindfulness ganske så mange ganger kom jeg frem til at det var mer jobb enn avkobling. Det er hvis du ser bort fra alle de gangene jeg sovnet fra alt sammen med øreproppene i. 

Handlelister, ferieplaner, middagsplaner, jobb og annet gjør ofte at hodet jobber på høygir og jeg er sikkert ikke den eneste som har det sånn? Og at hodet trenger en pause innimellom det er det ingen tvil om. Så etter å ha prøvd alle de fancye måtene å oppnå mindfulness på så ga jeg opp. Jeg gikk tilbake til å koble ut i sofaen med en god serie og så fant jeg frem et strikketøy som jeg hadde liggende. Etterhvert begynte jeg å strikke ganske mye. Hver dag og opp til flere timer om dagen. Først fordi jeg hadde lyst på en “gannigenser”, deretter fordi jeg hadde lyst på en “Hanneligenser”, og så fordi min søster ville ha en og så min andre søster, og så var jeg hekta. Jeg er nå så rutinert at det krever minimalt med konsentrasjon. Strikketøy, en netflix-serie og et glass vin er rett og slett blitt min form for meditasjon. Jeg får utløp for skaperglede, hodet kobler helt ut og det eneste jeg trenger å ha fokus på er rett eller vrang?. Så enkelt kan det altså gjøres! Namaste

Hanneli genser for Sandnes garn

 

10 kommentarer
    1. Ja, så enig med deg ang komboen film og vin til avslapping. Strikkingen her trenger enda litt “konsentrasjon” så må øve meg litt der😉 Har prøvd yoga, men det vart for mykje “middagsplanlegging”når eg låg der, så tilbake til vin og film😅😉🎉! Ha ein fin dag

    2. Kristine: er bare øving som skal til! føler jeg har blitt mye flinkere det siste året:) videoene på garnstudio er fine om du lurer på hvordan enkelte teknikker gjøres. Ellers funker vin og serie/film helt fint uten strikking også;)

    3. Pilates funker for meg. Etter de par-tre første øvelsene i programmet, klarer jeg å koble ut. Tror det er mye fordi man skal fokusere så mye på pusten, da er det lite igjen for andre ting. Ellers så har sykling blitt min store avkobling nå. Sykler til og fra jobb, og da er fokuset bare på å sykle og holde kontroll på veien. Når jeg er vel hjemme da, er hodet tomt for jobb. Ellers, om jeg er stresset og sliten, så funker baking som avkobling. Rart hva man kan finne som funker.

    4. Rita: Det viktigste er å finne noe som virker for å finne ro og det som funker for noen funker gjerne ikke for andre. Jeg gikk på noe som het energi og balanse for mange år siden og det var utrolig deilig så tenker egentlig at jeg skal gi pilates en ny sjanse:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg