plantegning baderom

Jeg begynte så smått å forklare plantegning sist uke og her kommer fortsettelsen. Rekkefølgen på rom og tema vil komme i litt tilfeldig rekkefølge alt etter hvor jeg er i prosessen. Akkurat nå holder vi på å hente inn priser på vinduer på hytta og det betyr at jeg faktisk må finne ut hvilke vinduer vi skal ha i de ulike rommene. Dette er nemlig ikke avklart ennå. Vi prøver hele tiden å ha fokus på pris. Vi vil ikke at hytta skal bli for dyr, men vi vil også ivareta ideene våre. Og optimistisk som jeg er tror jeg at dette kan forenes:) Vi er klar over at noen ting blir dyrere og det er dermed desto viktigere å ha fokus på det vi kan få ned prisen på.

Her er en idekollage for badet. Vi snakker store mørkegrå fliser på gulvet, mindre mørkegrå fliser i dusjsonen, grå vegger og detaljer i grått, svart og hvitt. Jeg drømmer om å ha svarte armaturer på dusj og vask og et svart frittstående badekar hadde vært rålekkert, men igjen pris er viktig og vi ender gjerne opp med armaturer i krom (som er mye billigere) og hvitt badekar slik som vi har på badet her hjemme. Jeg liker det kjempegodt og det har en ganske grei pris.

Badakar fra Westerberg. Hos oss vil dette stå fritt på gulvet inntil vinduet som går fra gulv til tak med svarte karmer. Vinduet vender mot en helt fantastisk sjøutsikt. Kan dere tenke dere noen bedre plass å tilbringe late feriedager?? Hvordan vi skal hindre innsyn på badet når vi feks bruker toalettet har vært mitt største hodebry, for det er jo unektelig finest med et stort vindu uten persienner, gardiner eller annet. Det jeg tror jeg har endt opp med er at det blir et felt til venstre for vinduet hvor en gardin kan trekkes til sides. På den måten vil hele vinduet synes når gardinen er trekt fra. Jeg vil at gardinen skal gå fra tak til (nesten) gulv og være av solid kvalitet, ikke slik som en normalt finner på et bad. Jeg ser for meg en tung grå gardin. Ettersom den er plassert borte fra dusj, vask og toalett vil den ikke utsettes for direkte fukt. I tillegg er det viktig at den monteres på en skinne som gjør at den er superenkelt å dra for og igjen. Dette betyr at det må være gangpasasje mellom vindu og badekar. Jeg vil nemlig ikke at det blir så tungvindt å dra den for og igjen at den blir permanent igjen. Vi vil jo ha glede av utsikten:)

Selv om prisen presses ned på det meste ønsker jeg noen designobjekter. Jeg ser for meg en Montana servant i grått som harmonerer med den grå veggen og de grå flisene på gulvet, og en Vipp lampe ved siden av speilet. Denne er svart og vil dermed være en av de svarte detaljene på badet.

Baderomsmøbel fra Monana. Vår vil ikke være så stor som denne, antagelig bare en skuff som er litt lengre enn de som er vist her.

Og her er plantegningen en gang til. Ser dere for dere hvordan det blir? Jeg tipper det er mange valg som fortsatt må tas med tanke på nøyaktig størrelse på vindu, type fliser, fargekoder og armaturer men jeg føler også at mye er gjort, og jeg tror faktisk at dette er et baderom som vi vil være fornøyd med det i lang tid fremover. Hva tror dere?

Bilder fra pinterest og leverandører

 

8 kommentarer
    1. Tror dette vil bli veldig fint! Får du til å legge den gardinskinnen skjult i taket? Om du lager en liten nisje i taket langsmed vinduet, kan skinna monteres oppe i denne og synes da knapt (google hidden curtain rail så skjønner du hva jeg mener).
      Armaturer kan jo pulverlakkes, er det en mulighet? Da kan du kjøpe noen rimeligere og få de lakket i den fargen du vil. Ikke peiling på pris og hvem som evt gjør det, da…Tror hvitt badekar vil bli superlekkert jeg, med så mye grått så vil det friske opp badet mye. Montana fyller forresten 35 år, så kan være lurt å følge med for mulige kampanjer. 35% av på 1118-serien nå feks.

    2. Laila MA: Det er jo så himla mange stiler og ting til badet å velge mellom så det er jammen ikke lett å velge seg en stil, men jeg er ganske fornøyd med resultatet. Spesielt at det ble så stort at det er plass til alt jeg vil ha der inne:) Og så fint at du liker plantegningene. Må innrømme at det er både spennende og litt nervepirrende å leke hobbyarkitekt. Heldigvis har mannen min god peiling på konstruksjoner så han kan i det minste si om det er gjennomførbart. Du må ha en fin helg!

    3. Rita: Så smart! Tusen takk for tips! Å få gardinen helt opp vil bli rålekkert! Nok en utradisjonell ting jeg må presentere for mannen men han begynner å bli vant til det, hehe. Hvorfor gjøre det enkelt når vi kan gjøre det vanskelig?:)

      Det var ikke en dum ide! Tror faktisk det er mulig å få billakkeringsfirmaer til å gjøre det. Og jeg tror ikke det koster så mye heller. Har egentlig et lite håp om at de skal dukke opp i billige varianter etterhvert. Det kommer jo flere og flere armaturer i andre farger. Jeg ser at Ikea har til kjøkken men ikke til bad, men det er sikkert et tidsspørsmål.

      Det kunne ikke passet bedre! Om vi får 35% på Montana så er det rett og slett et røverkjøp. Skal begynne følge med i butikkene med en gang.

      Du har alltid så masse gode ideer, Rita! Tusen takk! Kom gjerne med flere. Håper du får en fin helg!

    4. Takk for det! Da har jeg et tips til, om dere skal ha Montana noen andre steder, så selger Illums for tiden ut utstillinger med 40 %. Mye annet av utstillingsmodeller der også, forresten. Vi har nye planer for kjøkkenet nå. Må kanskje lage et innlegg så du kan få komme med tips til meg…

    5. Rita: Oi, det høres fristende ut. Mulig jeg jeg bør unngå Illums en stund akkurat pga av det, jeg gjorde nemlig den første møbelinvesteringen til hytta i helga så nå må det bli en stund til neste innkjøp. Lover å vise på bloggen hva det er:)

      Og ja, lag et nytt kjøkkeninnlegg!! Gleder meg til å lese.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg