Plantegninger hytta

Endelig er plantegningen kommet så langt at jeg kan vise de til dere! Vi kommer nok helt sikkert til å oppdage ting underveis som gjør at vi må gjøre justeringer, men hovedprinsippet er på plass. Å forklare alle ideene tror jeg blir for omfattende i et innlegg men jeg tenkte jeg kunne dele det opp i flere innlegg, rom for rom eller tema for tema.

Først av alt kan jeg gjerne starte med å forklare planløsningen. Vi bygger på eksisterende grunnmur som er på tomten, men vi ha forlenget den i ene enden slik at den blir ganske langstrakt med saltak. I delen med stue og kjøkken beholder vi takhøyden slik at det blir 4,5 meter på det meste. Det er her vi kommer til å være mest og som blir hjertet i hytta. Spisebordet skal ha plass til mange! Vi vil gjerne ha med oss folk på hyttetur og så har vi mange venner og familie som bor i nærområdet og når de kommer for å drikke kaffe skal det være plass til alle♥ I soveromsdelen er det normal takhøyde slik at vi kan ha en hems med soverom og bod over.

Det er på nordsiden den mest spektakulære utsikten er og etter å ha knadd plantegningene mange ganger synes jeg vi har klart å utnytte det slik at vi får mye glede av den. I stua er det 4 meter lange vinduer/skyvedører på nordsiden og på sørsiden slik at vi kan se utsikten fra hele stua og fra terrassen som ligger i sør.

Det største soverommet som blir vårt får store vinduer slik at at utsikten er det første som møter oss om morgenen og det siste vi ser før vi legger oss. Og den store drømmen min om å ligge i badekaret og se ut over sjøen ser ut til å gå i oppfyllelse! Noen justeringer gjorde at badet ble større og vi får plass både til dusjsone og badekar.

I tillegg til vårt soverom er det to mindre soverom med 140 senger til guttene våre. Grunnen til at sengene er så store er at når vi har vennerpar med oss har vi store nok soverom. Og har guttene venner med seg så har de plass på rommene sine. Og skal vi tenke skikkelig langt frem så får de seg kanskje kjærester når de blir voksne:) Dette er tross alt en hytte vi skal bruke resten av livet. På hemsen er det plass til flere, men takhøyden gjør at den er mest egnet for barn.

Ved siden av trappen har vi lagt inn et lite vaskerom. Vi er sånne rotehoder at vi ikke kan ha klesvasken på badet, og så er det fint å ha en plass å henge inn skitne arbeidsklær og sånt som vi ikke vil ha hengende fremme.

Ved inngangspartiet blir det flatt tak som knyttes sammen med en pergola. Det regner såpass mye på Vestlandet at en plass å sitte under måtte vi nesten tegne inn. Mellom Pergola og innganspartiet har jeg tegnet inn en nisje til ved og en ørliten bod til ting som vi ikke trenger å ha inne (feks uteputer og pledd?).

Jeg kjenner at jeg bobler over av ideer, det er jo så gøy å tegne sin egen hytte! Og om dere er interessert så deler jeg gjerne mer etterhvert? Jeg har laget en masse innlegg allerede så om du vil lese mer kan du gjøre det her. Her er link til hvordan det ser ut på tomten. Jeg kan nesten ikke tro hvor heldige vi er som skal få bygge her!:)

 

4 kommentarer
    1. Rita: Er veldig fornøyd med det! Jeg hadde egentlig gitt opp å få det og så gjorde tilfeldighetene det sånn at vi snudde opp ned på soveromsdelen og resultatet ble at vi fikk soverom med utsikt OG badekar med utsikt:)!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg