Utestue

Er det flere som har kost seg i det fine været i helgen? Det har i alle fall jeg. Jeg har ryddet og pyntet terrassen de siste dagene og nå er vi klare for sommersesongen. Det er så utrolig deilig når vi kan sette skyvedørene ut til terrassen på vidt gap og la ute og inne gli over i hverandre. Tilgjengeligheten gjør den så lett å bruke. På fine dager er det like lett å spise middagen ute som inne, men så utrolig mye hyggeligere! Og endelig kan jeg si at vi har fått en funksjonell uteplass. Møblene står ute hele året og trenger lite eller ingen stell, den stygge viften til varmepumpen som står på terrassen har blitt snekret inn slik at den er blitt “usynlig” og putene som hvert år har lagt strødd rundt på stuegulvet har fått egen putekasse. Snekret av mannen og malt svart som resten av huset.

Alle plantene er plantet i potter med god drenering noe som gjør at jeg forhåpentligvis ikke trenger passe så mye på de i løpet av sommeren. Og jeg må innrømme at det er sånn jeg liker det. Grønt, fint og lettstelt, slik jeg kan bruke tiden på å spise is i stedet.

I år som i fjor så har jeg fått meg et fint fikentre, men i år skal det få stå ute. Jeg tror det vil trives bedre her. Og når høsten kommer så skal jeg prøve så godt jeg kan å stelle med det inne. Min store plantedrøm er jo å ha et digert fikentre inne i stuen. Har du noen tips til hvordan jeg kan få det til å trives inne så blir jeg veldig glad. Det er bare noe utrolig forfriskende med et stort overdimensjonert tre inne i stuen!

I noen av pottene har jeg plantet urter og de skal få pimpe opp alle middagene fremover og en og annen mojito.

Den gamle klassikeren Kosmos er igjen blitt trendy, og det kan jeg godt forstå.

Raslingen når vinden tar tak i sivet er bare verdens beste lyd, og spør du meg er siv og stråvekster noe av det mest dekorative man kan ha på balkongen eller uteplassen.  

Selv utenfor terrassen er det grønt så langt øyet rekker. Det er noe helt magisk med denne tiden av året. Når sol, regn og varme får alt til å boble over av energi igjen.


 

4 kommentarer
    1. Jepp, flyttet og stablet en haug med kløyvd ved og ble solbrent. Deilig! Og hurra for lettstelte uteplasser! Men jeg opplevde i fjor at til tross for god drenering i pottene, druknet noen av urteplantene mine. Løsningen ble å sette de inn i en hylle, slik at de sto halvveis under tak. Kjøpte en billig stålhylle på Ikea, og syns det faktisk ble ganske stilig med røffe terracottapotter i den.
      La forresten ut noen (litt halvdårlige) bilder av det nye sofabordet på bloggen i går..

    2. Rita: de stålhyllene fra ikea er skikkelig fine! Perfekt til uteplassen. Vurderte en stund en slike hyller med jordbærplanter, men redselen for å få terrassen full av kråker ble for stor:) i fjor tok nemlig fuglene alle jordbærene til naboen, og å dekke de til var heller ikke et alternativ. Skal tross alt se litt fint ut også.

      Så gøy med nytt innlegg på bloggen din! Jeg skal inn og sjekke det ut med en gang!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg