Hageglede (eller mangel på den)

Hver vår så skulle jeg ønske at jeg hadde arvet litt av mamma og pappas iver etter hagearbeid. Hagearbeid er noe jeg husker så godt fra da jeg vokste opp. De simpelten elsket det! De plantet fruktrær, hadde grønnsakshage, drivhus og utallige blomsterbed og krukker som ble plantet hvert år. Vi hadde så mange agurker og tomater at vi forsynte hele nabolaget en periode og jeg knasket reddiker og sukkererter sommeren gjennom.

Men med denne hagen så fulgte også luking, trimming av trær, plenklipping og annet stell og vedlikehold- hver dag gjennom hele vekstsesongen! Dette hagegenet har forsvunnet en eller annen plass på veien for bare tanken på å luke så mye som en løvetann får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Jeg kan rett og slett ikke fordra det. Jeg elsker også hagen og jeg springer ut så snart solen titter frem, men jeg vil nyte en kopp kaffe på trappen, lese et blad i en solstol, eller hoppe på trampolinen med småen. Hagen er for meg nytetid ikke jobbetid og dermed gikk vi for en vedlikeholdsfri hage (om du ser bort fra plenklipping og litt vårrengjøring). Men at det nydelig med en for seg gjort hage, det er det ingen tvil om! Det er få steder jeg liker meg bedre enn i en fin hage eller park- men det får bli på besøk hos andre. Om det finnes flere med manglende hagegen der ute så er her litt deilig inspirasjon- kun ment til å nytes.


Bilder fra pinterest

   

5 kommentarer
    1. kreativemeeg: jeg elsker å kjøpe inn urter og vekster til krukker og vinduskarmen, men så snart de er i pottene må de klare seg selv. I går så jeg en løvetann som hadde presset seg opp i oppkjørselen, jeg fortalte sønnen vår at det var ugress, han sa det var en blomst, så da fikk den bli??

    2. Vokste også opp med hageglade foreldre, og det betød masse luking og hagearbeid. Tror det har gitt en motreaksjon. Jeg forsøker meg, har jo parsell og en liten urtekrok, men må innrømme at jeg liker å måtte gjøre minst mulig. På parsellen liker jeg best å luke litt, og så sette meg på stolen, ta en kald øl, og se utover de andre fine parsellene… Min far hadde gremmet seg om han hadde visst hvor lettvint jeg gjør det…

    3. Rita: Hehe, det høres ut som måten å gjøre det på! Jeg har kjøpt inn en bråte med urter og tomater som vi skal ha på kjøkken og på terrassen i år. Å gi de vann i ny og ne tenker jeg er akkurat nok hagejobb og så er det helt nydelig med friske urter i middagen hver dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg