5 tips til billig, vårlig bukett som varer

Det er nok på ingen måte slik en blomsterdekoratør ville satt sammen en bukett men det er slik jeg liker den. Spør du meg kan en pen, sammensatt bukett fort virke kjedelig og jeg synes blomstene kan få være litt ville og tilfeldige. I tillegg er jeg litt lei av blomster på bordet som visner etter noen dager så jeg har samlet noen tips til en tilfeldig bukett som varer:

1. Velg ut en og en blomst i butikken. Velg ulike sorter og farger og miks de du synes er fine. Det gjør ingenting om de har litt ulik høyde. Du må gjerne ha enda flere enn jeg har her og om de bøyer seg over kanten gjør det buketten enda villere og enda mer spennende.

2. Velg noen som “fyller” vasen litt, som for eksempel eucalyptus. Det gjør at buketten virker fyldigere og gir luft som igjen gjør buketten billigere enn om du har mange dyre blomster i vasen. I tillegg gir slike store grener støtte til de andre blomstene.

3. Husk å snitt blomstene før du setter de i vasen og etterfyll med vann.

4. Velger du en høy vase vil vasen i seg selv støtte opp blomstene men du må gjerne velge en litt lavere eller en med vid åpning. Bruk da en oasis som er gjennomtrukket med vann i bunn av vasen og stikk stilkene inn i den. På den måten vil ikke alle blomstene falle ut til kanten av vasen.

5. Du kan velge akkurat de blomstene du vil men om du velger noen innimellom som har lang varighet så vil buketten vare lengre. Noen av de som varer i flere uker er eucalyptus, strå, grener, germini og nellik. Husk å snitte de på nytt av og til slik at de klarer å trekke vann fra stilken.

6. Plukk ut de som visner og fyll på med nye ved behov. Nå som våren er her kan blomstrende grener være fine å spe på med.

Lykke til!:)

 

 

 

4 kommentarer

Siste innlegg