Hvorfor valg av klassikere aldri er feil

Det er et hav av trender og stiler der ute og disse endrer seg fra år til år og sesong til sesong. Det er ikke rart ting fort blir utdatert! Det som var det råeste i interiørbladene for bare kort tid siden kan være helt feil bare 6 måneder senere. Jeg innrømmer gjerne at jeg har hoppet på flere av disse trendene og angret. Ikke fordi det ikke var kult der og da men fordi jeg, til tross for å være opptatt av interiør, ikke liker å pusse opp hele tiden eller fylle boden med feilkjøp. Så igjen og igjen vender jeg meg til klassikerne. Og det er nettopp en grunn til at de har blitt klassikere. Designet og utformingen er så gjennomtenkt og vakker at det rett og slett ikke er mulig å gå lei av de. De oser av kvalitet og tilfører noe ekstra til interiøret og patina og bruk gjør de som regel enda penere.

Hang it all knagg designet i 1953, bord designet i 1950, housebird designet i 1950, alle av Charles & Ray Eames.

Det safeste er gjerne å gå for de gamle klassikerne som har holdt seg i flere tiår, men det er ikke noe i veien for å slippe de nye klassikerne inn heller. Det gjelder bare å glemme dagens trender en liten stund og se for seg hva som kan være fint også om fem år. For kjøper du en klassiker må du gjerne punge ut med litt der og da men på sikt vil det være en investering. 

Ny design: Sofa fra Muuto

Og for å finne rom for slike investeringer har jeg noen tips, de fleste av oss har nemlig ikke økonomi som tilsier at vi kan kaste oss over slike kjøp med en gang.

1. Om du vil kjøpe nytt så ha tålmodighet! Nye kjøp gjør jeg kun i januar da de fleste interiørforretninger i Bergen har -10% på alle varer i starten av året. Når du gjør dyre kjøp utgjør faktisk 10% en del.

2. Om du ikke har plukket deg ut et produkt, men har flere favoritter, er mitt tips å se på salgsvarene i januar. Da selger de fleste interiørbutikkene utstillingsvarer til sterk reduserte priser.

3. Spar penger! Har du et produkt i sikte er det mye lettere å droppe å kjøpe den nye vinterjakken eller de nye vårskoene.

4. De gamle klassikerne kan du like gjerne kjøpe brukt. De er mye billigere og litt bruksslitasje er bare fint! Ofte har originaleproduktene detaljer som nyproduksjonene ikke har og dette synes jeg er kjempefint.

5. Legg inne automatsøk på finn, er du tålmodig så dukker produktet ofte opp etter en stund. Er det et produkt som er populært kan det være lurt å hive seg over telefonen før noen andre får tak i det da det ofte er rift om de. 

Håper du fikk noen gode tips, og lykke til!:)
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg