Motivasjon for å spare

Det blir langt mellom blogginnleggene for tiden og sammen med andre ting er det en av tingene jeg har tenkt å bli bedre på.

En annen ting jeg skal bli bedre på fremover er å spare penger! Jeg har nemlig sett lenge at det som kommer inn på konto og det som går ut ikke er helt som det bør være. Hver måned setter vi inn penger på en felleskonto til det månedlige forbruket, og selv om vi skal bli flinkere til å bruke mindre her er det ikke der jeg først og fremst skal ta grep. Det er rett og slett egne utgifter jeg må gjøre noe med. Og dette er noe jeg kjenner er fryktelig vanskelig, jeg innser nemlig at jeg er blitt et luksusdyr på enkelte områder… Jeg liker å kjøpe nye klær i ny og ne (og det skal helst være av god kvalitet), jeg elsker følelsen av nystripet hår (hos den beste frisører i byen selvfølgelig), jeg liker å dra på helgeturer og som dere sikkert har skjønt- jeg liker å kjøpe noe nytt på interiørfronten. At der er salg i butikkene akkurat nå med nydelige plagg til en “billig” penge hjelper ikke akkurat på.

Jeg har imidlertid to fryktelig gode motivasjoner for å spare.

1. Vi skal bygge drømmehytten! Hvor heldig er ikke vi?:)

 2. Vi har planer om å reise et par uker til et eksotisk sted neste vinter!


Inspirasjon fra pinterest

Så for å legge større press på meg selv så deler jeg mine sparemål her. Det blir nemlig vanskeligere å trekke seg om jeg har delt de med verden… Så i søken på nettet etter gode sparetips var det et som fanget min interresse: “Gi deg selv ukelønn”. Og disse skal du ha som fysisk penger. Terskelen for å bruke kontanter er visst større enn om du drar kortet. Legg pengene i en konvolutt merket ukenummer og så kan du velge å bruke pengene (eller deler av de) eller spare de til neste uke. Jeg har ikke helt funnet ut hvor smertegrensen min går men jeg tror den ligger på 450,-. Det høres kanskje mye ut men det skal dekke ganske mye. Utgifter til lege, optiker, tannlege etc er nødvendigheter og holdes utenfor, det samme gjør alt som går på fellesutgifter og egne faste utgifter. Det som inkluderes er frisør, egne klær, skjønnhetsprodukter, interiør og egoreiser (som ikke inkluderer familien) og gaver som bare er fra meg og ikke familen. Jeg innser at jeg ikke klarer meg uten luksusen å stripe håret hver 6-7 uke så allerede her må jeg spare 200 hver uke (ved å strekke det til hver 7-8 uke og drøye å klippe det i det lengste sparer jeg også noe). Hårprodukter må jeg også kjøpe i ny og ne. Der jeg imidlertid kan spare er: rimeligere lunsjer, ikke kjøpe nye klær (jeg innser at jeg har en del i skapet allerede…), ferre eller ingen impulskjøp, ingen småting eller bruktkjøp til interiøret, ferre kafebesøk og egoreiser. Storbyferie med venninner utgår dermed dette året…

En liten rosin i pølsen innimellom må jeg imidlertid unne meg. Å gå et helt år uten å kjøpe noe som helst klarer jeg bare ikke:)! Så istedet for impulskjøpe til hjemmet går jeg for investeringer som vil vare, og her er to av tingene som står på ønskelisten. Jeg tror ikke jeg får råd til begge deler så her må jeg prioritere. Men å drømme om dette gir meg virkelig motivasjon til å spare og så blir det desto morsommere å kjøpe det når jeg endelig har spart opp nok.

En stor krukke, gjerne vintage om jeg får tak i det, og helst en som er enda større enn dette. Her fra hjemmet til Ninabuzzi. En slik tror jeg koster 1000-1500. Jeg har fått mer og mer sansen for store interiørobjekter. De små tingene blir så små og stusselig i huset vårt som har så god takhøyde.

Disse lysestakene fra Stoff ble designet på 60-tallet. Jeg fikk en slik til jul og den er nydelig alene men sammen med flere er den som en skulptur. Disse koster ca 300,- så om jeg vil kan jeg bygge på den litt for litt ut over året dersom jeg er flink å spare…


Så ønsk meg lykke til! Fra nå av skal det spares og om du har noen flere gode sparetips tar jeg mot de med takk:)
 

 

6 kommentarer
    1. Hei, det høres ut som du har mange gode planer. Helt enig i det å spare med et mål og kunne unne seg noe innimellom. Du kan jo feks sette opp at når du har nådd et visst beløp får du bruke feks 10% av det? For å spare penger på klær, anbefaler jeg klesbyttefest, som jeg har skrevet om en del ganger. Du vil bli overrasket over hvor mye fint venninnene dine har liggende som de ønsker å gi bort! Og det å selge unna ting på Finn er jo en flott måte å få litt ekstra penger på. Jeg blir stadig overrasket over hva folk er interessert i å betale for! Om det er bare en 50- eller 100-lapp du får for tingen, så er jo det noe! Vi putter alle pengene vi tjener på Finn i en krukke, som så blir brukt til et forhåndsavtalt formål. Når det gjelder å unne seg litt luksus, så er min luksus gode ansiktprodukter. Begynte med et nytt merke for halvannet år siden, og selv om kremene er dyre i innkjøp, så er de superdrøye. Har kun måttet kjøpe ny en gang på den tiden. Og det er jo ofte tilfellet med gode produkter, verdt å ta med i betraktningen syns jeg. Og så har dere jo fine grunner til å spare, da. Bygging av drømmehytte er jo helt fantastisk, jeg gleder meg til å se mer av det! Og har dere noe reisemål i sikte? Vi skal snart avgårde til Kenya, Tanzania og Sør-Afrika, gleder oss stort!

    2. Rita: Takk for gode tips! Byttefest har jeg aldri prøvd, men det virker utrolig morsomt! Og så får man kanskje noe ut av det i samme slengen. Finn benytter jeg meg av så snart jeg ser at noe står og støver ned og jeg har behov for opprydding. Vanligvis bruker jeg pengene til å kjøpe noe nytt til huset, men dette året skal de i en konvolutt merket “eksotisk reise” 🙂 Vil gjerne høre hva den kremen heter. En god krem som er så drøy er jo en investering i både hud og velvære!

      Kenya, Tanzania og Sør-Afrika! Det høres virkelig ut som en opplevelse for livet. Jeg drømmer meg langt bort, men blir dratt litt tilbake til virkeligheten pga barn. Det bør helst ikke være for lang flyreise, det bør være en lekeplass eller to og helsevesenet bør være ok. Når det er sagt så sitter jeg og søker på Bali, Maldivene, Sri Lanka og Thailand akkurat nå og så lukker jeg øynene for fornuft en liten stund. Men jeg innser at dersom vi skal resie så langt så er muligens Thailand det mest reelle (selv om Bali frister mer). Litt langt å reise, men trygt for barn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg