Døråpning med plassbygde bokhyller

I den innerste delen av stuen vår bygde mannen min en plassbygd bokhylle for 6 år siden og jeg elsker den! Så da mannen min gang på gang har nevnt at han har lyst å sette opp en vegg og lukke denne delen av stuen har jeg nektet. Helt frem til nå… For rommet trenger ikke nødvendigvis å lukkes helt men holdes åpent med skyvedører (slik at rommet og bokhyllen synes) og lukkes ved behov. Og på denne måten kan vi faktisk se den vakre bokhyller  som det er i dag, pluss at vi får et ekstra rom. Og selv om jeg mener vi har nok rom så ser jeg behovet for et ekstra rom som kan brukes til lekerom, kontor eller gjesterom. Og vet dere… mannen sier seg også villig til å bygge plassbygd bokhylle rundt døråpningen.

Slik ser det ut i dag. Det er ikke så lett å se men der som sofen står var det en vegg da huset var nytt. Veggen er fjernet av tidligere eiere. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvordan jeg vil ha det så jeg håper dere kan gi meg noen råd på veien. Her er noen ulike varianter:

Enkel døråning med bokhyller rundt (hos oss vil det da være bokhylle på denne veggen og på veggen innenfor)

Doble dører med glassfelt og bokhyller rundt. (Jeg er litt i stuss om slike dører vil stå i stil med huset vårt…)

Bred åpning (doble skyvedører som går inn i veggen) uten bokhylle på ny vegg men bokhylle på veggen innenfor som i dag.

Doble skyvedører som går inn i veggen med bokhylle rundt.

 

Så hva synes dere? Noen tips og råd?

2 kommentarer
    1. En av de to nederste, helt klart med skyvedør inn i vegg. Bred åpning gjør at du beholder noe av kontakten med rommet innenfor, at de vil oppleves mer som ett område fortsatt, samtidig som dere får muligheten til å lukke av. Rommet innenfor vil føles mye romsligere og luftigere. Sønnen din vil kunne leke der inne men samtidig føle at han har kontakt med dere i rommet utenfor. Når det gjelder å ha bokhylle på den nye veggen også, så ville jeg tenkt meg om en stund. Det vil på en måte gi en sammenheng mellom de to veggene, men vil også kunne gi et ganske rotete inntrykk når døren er åpen. Du har ikke noen frittstående bokhyller du kunne satt opp bare for å få et inntrykk?

    2. Rita: tusen takk for kjempegode råd! Jeg har vært så i stuss om å gjøre noe her fordi det er så vanskelig å se det for seg. Refleksjonene dine er akkurat hva jeg håpet på! Jeg har også tenkt at en bred åpning ikke passer helt sammen med å ha bokhyller rundt pga at det vil være så lite vegg å ha bokhylle på (80 cm på hver side). Så da er spørsmålet smalere åpning med bokhylle eller bred åpning uten bokhylle? Akkurat nå kjenner jeg at jeg heller mot din variant:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg