Å gjøre en bitteliten forskjell

Jeg skal innrømme at når det gjelder å tenke miljøvennlig så har ikke jeg vært den flinkeste. Det har stort sett stoppet ved å sortere papp. Det virker så stort dette temaet, hvordan skal jeg som bare er en person kunne gjøre en forskjell? Dette året føler jeg det har vært enda mer fokus på å tenke miljøvennlig- heldigvis, for hvis alle skal tenke at det ikke angår meg så kommer det til å gå skikkelig dårlig med denne verden vi lever i. Ikke nødvendigvis i vår levealder, men for de som kommer etter.

Jeg blir nok aldri en miljøforkjemper eller en som går fanatisk inn for ting, jeg er for lat til det og for glad i å kjøre bil, men jeg har laget en liste over 10 ting som er lett å få til, uten at det koster noe. Du kan faktisk tjene litt på det! Så med det lover jeg å bli bittelitt bedre på å tenke på miljøet og så håper jeg flere slenger seg på:)

1. Kjøp plagg og sko som holder mer enn en sesong. Du trenger faktisk ikke 5 svarte dressjakker. Kjøp heller en skikkelig fin en som kan vare lenge. Slike klassiske plagg kan du forresten fint finne på salg også, på den måten får du kvalitet til en billig penge.

Sett sammen klærne du har på forskjellige måter så vil du opplever at garderoben din virker mye større! Søk gjennom pinterest for inspirasjon til nye kombinasjoner. Her kan jeg tipse om kreative jenter som Olivia Palermo, Camilla Pihl, Janka Polliani og Tine Monsen.

2. Lever inn ting og klær til Fretex slik at andre kan få glede av det.

3. Spis færre kjøttmåltider, for eksempel to fiskeretter og to vegetarretter i uken. (Jeg har nylig lært at kupromp er verre enn bil- og flyeksos). Hvit pizza og pasta lages fint uten kjøtt og de er minst like gode!

4. Selg møbler og klær på finn i stedet for å kaste det. Kjempeordning! Folk kommer og henter rotet ditt OG betaler deg for det. Jeg pleier øremerke Finn-pengene mine til noe spesielt, feks kjøpe det kunstverket jeg egentlig ikke har råd til. Selger du mange ting blir det faktisk litt penger av det:)

5. Kjøp møbler brukt. De har mer karakter og kvalitet enn nye møbler også, og du kan faktisk kjøpe designmøbler med fin patina mye rimeligere enn nye produkter. Når vi skal møblere hytten en gang i fremtiden har jeg planer om å kjøpe noen fine stoler (feks syvern, Børge Mogensen eller Aksel) brukt.

6. Når du kjøper nye møbler så prøv å tenk deg godt om. Er det noe du ønsker å ha i mange år fremover eller kommer du til å bytte det ut etter et par år?

7. Ommøbler i stedet for å kjøpe nytt. Ting kan ofte få en helt ny look bare ved å flytte litt på det.

8. Fly litt mindre. Det er ikke nødvendig å fly hver måned. Dra heller på 2-3 skikkelig fine turer i året til reisemål du virkelig har lyst til eller for å besøke en god venn. Færre turer betyr bare at du får tid til å glede deg litt mellom hver tur.

9. Pant flasker. Det blir faktisk litt penger av det over tid. Da vi giftet oss sparte jeg alle pantepengen i forkant slik at de kunne gå i bryllupspotten. Miljøvennlig og en fin måte å spare penger på.

10. Sortere papp, plast, glass og hermetikk.

 

Bilder fra pinterest

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg