Å oppgradere gamle møbler

Å restaurere eller oppgradere et gammelt møbel er noe som bør gjøres med forsiktighet og omtanke. Møblene er ofte unike og gjør man det feil kan det bli helt feil. Spør du meg er det altfor mange fine gamle møbler som er blitt hvite, og som gjerne var finest slik de var. Når det er sagt synes jeg det er viktig å få de gamle møblene til å passe inn i ens eget hjem slik at det harmonerer med resten, så slå deg gjerne løs med penselen. Her er noen ideer til hvordan møbler kan få en liten make over med bare litt maling. Og det er gjerne ikke bare møbelet som skal få seg en runde meg penselen;)

 

Ton i ton

Hvorfor ikke male vegg og møbel i ulike nyanser av samme farge? På den måten vil møbelet harmonere mer med veggen og nærmest bli en del av den. Rolig og raffinert.

 

Male deler av møbelet

Dette er en metode som gjør møbelet helt unikt og du har mulighet til å plukke de fargene som passer deg og ditt hjem best.

 

Male møbelet i en farge

Her kan du plukke den fargen så passer ditt hjem best. Du beholder de fine gamle formene men gjør møbelet mye mer moderne. Velg gjerne noe som bryter litt og skaper kontraster til omgivelsene slik at møbelet kommer frem.

 

Male gulvet

Kanskje er det ikke møbelet som skal males, kanskje det er gulvet eller veggen for den saks skyld! Dette fremhever virkelig et fint møbel og får det til å poppe i interiøret.

Håper du fikk noen ideer om du går rundt og tenker på å freshe opp et gammelt møbel. Lykke til!:)

 

Bilder fra pinterest

7 kommentarer
    1. Male gamle møbler er kjempeskummelt syns jeg. Spesielt gamle teakmøbler, de kan jo bli helt ødelagt. Jeg syns det er så trist med alle som helt ukritisk maler over fine teakmøbler. Kan de ikke bare bruke et furumøbel i stedet? Og la teaken være, treet er jo så vakkert.Om det er veldig, veldig slitt så kan jeg skjønne det, men selv da syns jeg teakmøbler er vakrest som umalt.
      Når det er sagt, så hadde du mange gode tips her. Den med å male gulvet var jo kul! Og det er helt sant, noen ganger er det det som skal til for å fremheve et møbel.
      Vi hadde et gammelt skap i leiligheten, laget av min svigerinnes tippoldefar eller noe. Ikke av teak, men en annen mørk tresort. Utsiden var vakker, men innsiden var bare brunbeiset og trist. Malte det hvitt inni, og skapet ble så lekkert!

    2. Rita: Å, så lurt det var! Det er gjerne bare sånn ting som skal til for å få det til å funke.

      Jeg er helt enig i et teakmøblene er finest som de er, men om de gamle møblene ikke fungerer med innredningen ellers er jeg tilhenger av å gjøre noen små grep i stedet for bytte møbelet ut med noe uten sjel fra Ikea. Men når det gjelder å male et møbel fullstendig ville jeg gått for noe annet enn teak. Teakmøblene er jo ofte fine i formen men det er hovedsakelig treverket som gjør de så vakre.

      Takk for at du titter innom! Det er alltid så hyggelig:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg