10 tips til en industriell stil

Av og til kjenner jeg at jeg går meg litt vill i min egen interiørstil. Det er så mange stiler jeg liker, så mange elementer jeg ser verdien i og så er det ikke alltid så lett å sette det sammen på riktig måte. Noe av det jeg liker best med instagram er muligheten til å sniktitte på andre sine stiler. Ikke nødvendigvis en som er lik min egen, kanskje heller en som er ulik, da er det tross alt mest inspirasjon å hente! En av kontoene jeg liker godt er Huisje met Spulletjes, med hovedvekt på det industriell og med innslag av grønne planter og marokkanske elementer.

Det rustne gym-skapet er bare helt nydelig og ekstra vakkert er det mot de grønne plantene. Og selv om denne personen mikser og trikser med stiler holdes den helhetlig ved å bruke de samme gjennomgående fargetonene.

Jeg elsker denne terrassen som er hakket med bohemsk enn interiøret. Som skapt for late sommerdager! Noe man ofte ikke tenker over er hva som rammer inn og gjør stemningen lun og fin. Det er litt som fargen på en vegg, den bare er der uten at man tenker over den. Hvis du ser etter så er det faktisk de florlette hvite gardinene som rammer inn “rommet”. Uten de hadde stemningen vært en helt annen. Det er bare så lett å overse det med alle de fine detaljene som finnes her.

Akkurat nå er jeg litt småhekta på gammel keramikk og jeg har faktisk vært så heldig å få tak i en lignende vase som den som står på skapet her, men min er med hank og er blitt delvis svart etter å ha blitt brukt til matlaging i gode gamle dager! At den er godt brukt gjør den faktisk enda penere, for kontrasten mot de strammere elementene rundt blir så fin.  

Hvis du liker denne stilen men ikke helt vet hvordan du skal oppnå den har jeg 10 tips. For ettersom den inneholder en del gamle elementer er det ikke bare å gå i butikken og kjøpe tingene. Og det er kanskje noe av det som gjør det ekstra morsomt! Det du får tak i har ikke andre!

  1. Gjør et søk på finn. Noen er helt bevist på hva de har og selger fine ting. De koster gjerne litt men da får du fine ting også. Er du litt kreativ leter du gjennom antikvitetssidene og gi bort på finn. Prøv å se kvaliteter der andre ikke ser det! Er det slitt og rustene og det kanskje helt perfekt!
  2. Lauritz selger spesielt mye pene møbler. Hva med å kjøpe en skinnsofa eller stol herfra? Husk å regne med toll og frakt.
  3. Det finnes en rekke vintage møbelbutikker i Norge. Sjekk blant annet ut Utopia Retro modern og Futura Oslo
  4. Gå på loppemarkeder! Og ikke følg strømmen ved å kjøpe det andre kjøper, finn dine egne ting- som en gammel kjøttkvern, en slitt trekrakk eller en gammel arbeidslampe. Prøv å se for deg hvordan det kan bli hos deg.
  5. Gå på antikvitetsbutikker. Her er ofte tingene håndplukkede. Du må regne med at de koster mer enn på loppemarkedene men så er de gjerne helt perfekte også!
  6. Kjøp grønne planter og bruk utradisjonelle potter- som en korg, en gammel bøtte eller urne.
  7. Noen av kjedebutikkene har en del av denne stilen, som Kremmerhuset. Det går an å supplere med ting herfra men for å få din helt unike stil bør du tilføre noen “ekte” rustikke elementer.
  8. Holde deg til en dempet fargetone som svart, hvitt, beige, brunt, men du kan godt mikse inn andre farger som dempet grønt og burgunder.
  9. Miks materialer som skinn, ull, tre, metaller og keramikk.
  10. Lek deg! Og kjøp ting som gjør deg glad:)

 

3 kommentarer
    1. Henriette Celin: Jeg liker den industrielle stilen veldig god selv om det ikke er den stilen vi har hjemme. Men jeg liker godt å putte inn en og annen ting. Slike gamle ting gir automatisk litt varme og personlighet:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg