Urtehage

For første gang i mitt liv har jeg min egen urtehage! 4 av 5 prydgressplanter (se innlegg fra i fjor her) overlevde ikke vinteren så da bytte jeg de like godt ut med urter. Disse blomsterpottene står like utenfor kjøkkenet vårt og tanken er at jeg gjennom sommeren kan gå ut og hente urter til middagen. Ettersom dette med urter i hage er nytt for meg har jeg gått for sorter som skal tåle vestlandsk klima som Timian og Peppermynte. I tillegg har jeg våget meg på litt oregano og så vil tiden vise om de vil like seg.  

Oregano

Timian

Peppermynte

 

9 kommentarer
    1. Jeg skal også ha urtehage bak huset. Har plantet en gressløk foreløpig, tatt med en bit fra hytten. Har ellers litt urter jeg skal flytte fra parsellen. Men må si at urter forvirrer meg litt. Plantet en flerårig timian der oppe, og en ettårig sjokolademynte. Gjett hvilken som overlevde? Fikk en bit av en oregano av en annen der oppe, og den har vokst seg stor og sterk. Rosmarinen jeg kjøpte, klarte seg ikke. Vi får se hva jeg får til her ved huset!

    2. Rita: Oi! kanskje jeg kommer til å få meg noen overraskelser. Til nå har jeg kun hatt urter på kjøkkenbenken og de har blitt brukt opp i løpet av et par dager så jeg gleder meg litt til å bruke disse i sommer. Mulig jeg må tilføre en sort eller to til. Tar gjerne i mot tips:)

    3. Kommer jo an på hva du liker og bruker. Sjokolademynte er helt nydelig i iskaffe feks. Jeg kjøpte min på Fantoft hagesenter. Basilikum kan visstnok klare seg utendørs om det er lunt og ikke direkte sol, men jeg har ikke prøvd enda. Gressløk er hardfør og veldig anvendelig. Persille kan også klare å overvintre visstnok. Og så kan du jo kanskje prøve deg på chilli?

    4. å – jeg og vil ha – om ei stund – når hageprosjektet er over grave og sprenge-fasen 🙂
      så flotte pottene dine er – hvor har du funnet de?

    5. åpent hus: Et ganske enkelt hageprosjekt dette her. Urter var kjøpt inn og plantet i løpet av en times tid. Pottene er fra Elho som er en av mine favoritter innen utepotter. De er nemlig frostsikre og kan stå ute hele året. Disse har i tillegg hjul:)!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg