The first x-mas

Sønnen vår på tre år venter spent på denne julen som alle snakker om. Han skjønner at det er noe bra men han vet ikke helt hva det er. I flere uker har han daglig spurt “er det julen i dag?”, og hver dag har jeg svart “ikke i dag”, selv om jeg har vært i tvil med all julepynten som har vært i butikkene og på instagram den siste tiden. Men når er egentlig julen? Er det julaften? Er det romjulen? Er det adventstiden? Eller er det når julen introduseres rundt oss? Altså sånn fra starten av oktober og ut året?

Jeg bestemte meg i alle fall for å fortelle han da han dro avgårde til kirken med faren i går (som en slags opplæring i å gå i kirke før kommende barnedåper) at nå- nå begynner julen. Og med det definerte jeg julen fra første søndag i advent og ut året. I kirken hadde han vært trist og lei- det var jo ikke jul! Selv om det første lyset var tent og de hadde sunget julesanger.

Da vi senere på dagen dro på juletrefest i barnehagen ble han helt i fra seg da jeg fortalte at julen den er for alle. Julen var da ikke for alle! Det var han som “hadde jul”. Senere på dagen skjønte jeg at han tror at “jul” det er pakker hver dag, med andre ord julekalender. At jul er en høytid det har han ikke forstått ennå, og det er jo ikke så rart. Når jeg ser julen gjennom tre-åringens øyne skjønner jeg at konseptet jul er litt rart. Vi drar inn trær, pakker gaver, henger opp stjerner og synger sanger vi vanligvis ikke synger. Og så avsluttes det hele med at det kommer inn en rødkledd tjukkas med plastmaske. Og denne rare høytiden den gleder jeg meg fryktelig til og jeg gleder meg til å lære sønnen vår opp i å spise tørre julekaker og se en koselig julefilm med den rareste dubbingen gjennom tidene.

Og uansett- nå er det “jul”. kalenderen er ferdig og første pakke skal åpnes i morgen. Jeg gleder meg!

6 kommentarer
    1. Hærlig, ikke rart at de små ikke riktig skjønner konseptet jul, men fra og med i år, kommer han til å begynne å huske, så neste år, så kan han sikkert huske små lysglimt sånn som Advents kalender. Jeg gleder meg over å glede alle i huset her, med små nisse streker og nisse gleder. blir så innmari barnlig nå i jule tiden. 🙂 Ha en strålende adventstid skjønne du 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg