Luftige grove rundstykker

Hvor mange husmorpoeng får man ikke av å bake granola OG rundstykker på en søndag? Granolaen laget jeg etter oppskrift fra Trines matblogg (her). Jeg har laget den et par ganger før og den er skikkelig god.

Grove rundstykker er det eneste bakverket jeg faktisk vil påstå at jeg kan. Men det tok mange forsøk før jeg fikk det til. Jeg har faktisk prøvd å kopiere svigermor sine rundstykker, og det var enklere sagt enn gjort. Da jeg spurte henne om oppskrift fikk jeg bare en liste med ingredienser. Det fantes altså ingen oppskrift, hun tok det på rutinen hver gang.

Jeg skal prøve å dele den med dere, så gjør dere klare for her kommer en helt håpløs oppskrift. Ved å følge svigermor sin fremgangsmåte har jeg også endt opp uten oppskrift. Men jeg lover dere at hvis dere får det til så blir det luftige, smakfulle rundstykker! Da sønnen vår på tre fikk smaken på de nektet han å spise annen brødmat på et år.

Grove rundstyker (ca 20-25 stykker):

  • Ha 5-6 dl lunket vann (37 grader) i en kjøkkenmaskin.
  • Ha i 3-4 ss smeltet smør og 3-4 ss solsikkeolje
  • Bland inn en halv pose tørrgjør (25 gram)
  • Ha i 2 ts salt, 2 ts sukker og 2 ss honning
  • Ha i en god neve havregryn og fyll på med grovt mel av rug og hvete. Når røren har tykkelse som en pannekakerøre går du over til fint hvetemel. Ha i litt og litt hvetemel i bollen. Når deigen begynner å løsne fra bollen er det nok mel. Deigen skal være litt klissete.
  • La deigen heve til dobbel størrelse (1-2 timer). Ha solsikkeolje i hendene og rull ut rundstykkene i hendene.
  • Legg de på et bakepapir, la de etterheve i en halv time og stek de midt i ovnen i 10-12 minutter på 210 grader.

Bon appetit!

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg