Vannspeil i Bordeaux

Som areal/byplanlegger blir jeg litt nerdete når jeg er ute og reiser. Detaljer i bybildet som betyr noe spesielt og som gir byen det lille ekstra er jeg veldig opptatt av. Det er det ekstra som gjør byene til noe unikt. Det kan være historiske bygg eller steder, eller rett og slett historien i seg selv som gjør at folkene som bor der føler tilhørighet til byen sin. Det kan også være landskapselementer som overrasker og som skaper lek og samhold.

Eksempel på sistnevnte så jeg da jeg var på firmatur til Bordeaux i september. Midt i byen mellom elven og de historiske bygningene ligger verdens største vannspeil. Gjennom tynne stråler kommer vann ut over hele flaten. Det er ikke mer enn noen mm med vann men vannet skaper en ramme for noe annerledes. I tillegg til å være vakkert så er det et samlingspunkt for beboerne til lek og til avkjøling på varme dager.  Vannet skaper en mystisk damp og i skumringen ser dette helt spesielt ut.

Rett og slett veldig gøy og inspirerende.

Bilder fra pinterest

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg