Gamlehaugen

I helgen snek jeg meg til litt tid for meg selv og tok en rusletur i parken rundt Gamlehaugen. Bygningen er omgitt av en stor engelsk park med gangveier, badeplass og stor variasjon av planter, busker og trær. På fine dager er dette en av mine favoritt piknik plasser.

Gamlehaugen ble bygd i 1900 av Christian Michelsen. Han var skibsreder og politiker, og fra 1905-1907 var han statsminister i Norge . Jens Zetlitz Monrad Kielland var arkitekt og han har latt seg inspirere både av skotsk borgarkitektur og Loiredalens 1500-talls slott.  

Jeg kan ikke annet enn å tenke at om en skibsreder i dag hadde bygd seg et “slott” som bolig så hadde han blitt oppfattet som selvsentrert og litt stormannsgal. Men hadde det ikke vært for litt stormannsgalskap fra tid til annen så hadde det vært langt færre historisk bygg rundt om i verden:)

(kilde: gamlehaugen.no og kongehuset.no)

6 kommentarer

Siste innlegg