Arkitekt Tommie Wilhelmsen

Har dere sett husene og hyttene til arkitekt Tommie Wilhelmsen? Han er inspirert av 60-talls hus fra California. Det er jo et godt utgangspunkt:) Han har designet mye men han er mest kjent for spektakulære boliger.

Når han designer en bolig mener han at han skaper rammene for et hjem men ikke selve hjemmet. Det er det de som bor der som gjør. Det er de som skaper minnene, opplevensen og følelsen av hjemmet.

Å velge ut bilder til dette innlegget var rett og slett vanskelig for han har gjort så utrolig mye bra. Jeg vil bare anbefale å gå inn på hjemmesiden og se selv.

Revheim:

K hus:

Villa Høvik:

4 kommentarer
    1. Så på den episoden av Arkitektens hjem i går. Men vi ga oss halvveis… Greit nok at han har tegnet mange flotte hjem, men hans eget hjem syns jeg var utrolig pregløst. Ingen personlighet. Bare designklassikere og klisjeer, ingenting av det som han selv sa skaper et hjem. Og så syns jeg han motsa seg selv så veldig, når han snakket om at han syns folk burde være mer opptatt av kvalitet heller enn størrelse. Og så har han selv kjøkken fra IKEA… Et IKEA-kjøkken er helt greit det, men du får det du betaler for. Den beste kvaliteten koster nok mer.

    2. Rita: Vet du, det er jeg enig i. Jeg ble også veldig skuffet over hans eget hjem. Lignet ikke på noe av det han skapte til andre og jeg satt igjen med spørsmålet “hvorfor?”. Og da han viste kjøkkenet ble jeg så overrasket over at noe så upersonlig som nettopp et Ikea-kjøkken var i hans hjem. I husene han har tegnet virker det som han har hatt omtanke for hver minste vegg og detalj….

      Men han påpekte noe som jeg bet meg merke i og det var at det er vanskelig å være arkitekt og tegne sitt eget hjem. Det tror jeg på. Det må rett og slett være slitsom å være omgitt med alt som du har skapt og tenke på alt du kunne gjort annerledes. Jeg observerer at mange arkitekter bor i leiligheter eller hus de ikke har tegnet selv. Det er nok en grunn til det.

    3. Ja, det var veldig kjedelig og upersonlig. Er de andre episodene i serien bedre? For vi hadde gledet oss til den, men ble veldig skuffet av den første episoden.
      Kan være noe i det du sier, at det rett og slett er vanskelig å tegne sitt eget. Jeg reagerte på både kjøkkenet, det at det var vinduer bare i ene enden slik at rommet ble langt, trangt og innelukket, og at det eneste som vitnet om personlighet var den fotballen…

    4. Rita: Jeg har bare sett en episode til og det var fra Knut Hjeltnes sitt hjem (episode 3) og den er verdt å se. Personlig (selv om det er noe annet enn det han selv tegner) med underfundige refleksjoner over historien, materialene og detaljene i leiligheten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg