Høyskolen i Bergen

I desember vant den nye Høyskolen i Bergen, Bergen kommunes Arkitektur- og byformidlingspris. Bygningene er 51 000 kvadratmeter og rommer 4400 studenter og 500 ansatte. Og jeg sier bare heldige studenter! Jeg kunne bare drømme om slike lokaler da jeg var student. 

Det som er mest imponerende er samspillet mellom de gamle verkstedhallene til NSB og den nye arkitekturen. Å gå gjennom byggene og kjenne historien som man blir omgitt med er veldig spesiell. Jeg jobber som arealplanlegger/byplanlegger og i høst fikk jeg og kollegene mine en liten omvisning og det varmer virkelig et planleggerhjerte å se slike prosjekter:)

HLM Arkitektur AS står bak prosjektet i samarbeid med Cubo Arkitekter og Asplan Viak. Og så må det være lov å skryte litt av egne kolleger i Sweco som har vært med på å prosjektere bygget. Jeg er imponert.

Kilde: arkitektnytt


bilde pressenytt.no

bilde statsbygg.no

bilde statsbygg.no

bilde statsbygg.no

bilde sysla.no

bilde utdanningibergen.no
 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg