Paley park

I sommer var jeg i New York med venninnen min som er landskapsarkitekt, det sier seg selv at vi måtte innom noen parker:) Og hun tok meg med til en park som jeg aldri hadde kommet på å oppsøke og som jeg aldri hadde klart å slumpe borti. Den er nemlig bortgjemt mellom to bygninger så du må vite hvor den er. Faktisk hadde vi problemer med å finne den selv om vi visste adressen og min venninne hadde vært der tre ganger før! Men den er absolutt verdt et besøk.

Parken er en såkalt “pocket park” som er en liten park som er åpen for offentligheten. De blir ofte etablert der det er trangt om plassen og er ikke ment for mye aktivitet, men mer en liten oase i byen hvor du kan sitte ned og slappe av.

Jeg ble så opptatt med å se meg omkring at jeg glemte å ta bilder men her er noen fra pinterest:

Dette er parken- den er ikke større enn 390². Parken ble tegnet av landskapsarkitektfirmaet Zion and Breen og har vært åpen siden 1967. Innerst er det etablert et kunstig fossefall som gjør at du hører (og får følelsen) av naturen og ikke av storbyen rundt.

Da vi var der satt det folk, som tydeligvis bodde på Manhatten, og tok seg en stille stund og leste en bok eller en avis.

Koselig, ikke sant?

Skal du til New York så vil jeg anbefale å ta en tur innom parken, den ligger like ved 5th Aveue- på 3 East, 53 street.

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg