La oss snakke kledning

Vi er faktisk kommet dithen at vi må bestemme hvilke type kledning hytta vår skal ha! Om ikke lenge skal snekkeren få precuttet materialet som skal brukes og vi må ta et valg. Mannen min har siden vi startet prosessen hatt fullt fokus på konstruksjoner, grunnarbeider, betong og armering og har ikke ofret finishen en tanke. Pri en har for han vært å få det funksjonelt og gjennomførbart. Viktig det altså, det kan vi begge være enig i, men designernerden i meg hoppet glatt bukk over pukk og armeringen og gikk rett på fargekoder, materialer og kaffekopper. Bokstavlig talt. Boden er full av kaffekopper.

Beskjeden jeg hele tiden har fått har derfor vært at vi skal ha tradisjonell liggende kledning- og at den skal males. Så da slo jeg meg til ro med det. Dråpeskifer på taket, store vinduer med svarte karmer og svart kledning. Dette tror jeg faktisk kan bli kjempefint. Men den siste tiden har mannen min begynt å komme med det ene inspirasjonsbildet etter det andre. Han har oppdaget kledning som gråner over tid. Han har oppdaget smale bord (som jeg nettopp har lært heter dobbelfals). Han har oppdaget stående kledning med rett kant. Han ser alle mulighetene og han er ikke bare opptatt av at hytta skal være solid. Han vil at den skal være fin. Endelig. Og det fine, det er at når det kommer til stykket så er vi ganske enig. Vi er bare ikke enig på samme tid:) Så hva skal vi velge da? Gå for den første tanken med svart tradisjonell kledning, eller tenke nytt?

Jeg er fryktelig glad i stående kledning med smale bord. De smale bordene har liksom litt mer karakter. Det løfter utrykket fra fint til trendy. Og svarte bord er veldig rent og stamt.

Men så liker vi godt kledning som gråner over tid som gjør at hytta med tiden blir en del av naturen rundt, og mot skifer vil det unektelig se veldig vakkert ut.

Men så har vi en utfordring med en kortside hvor tak og vegger vil stikke langt ut. Slik som dette.

Med kledning som gråner vil ikke vær og vind ta like hardt på en slik vegg og fargene på de ulike veggene vil dermed bli ulike. Så skal vi bare akseptere det som de har gjort her, eller…

… skal vi gjøre et poeng ut av det og velge ulik kledning på kortsider og langsider slik som her?

Og skal vi velge stående kledning…?

Eller liggende kledning?

Disse valgene, det er egentlig bare kos. For det er litt som å være i godtebutikken og velge seg ut favorittgodteriet. Du vet at alt smaker godt, det er bare ulik smak. Hva er din favoritt?

 

Bilder fra pinterest

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Haha, sånn er min samboer også. Han tenker de store linjene, og blir stresset av meg som straks er i gang med detaljer. Men når de store linjene er på plass, er han veldig gjerne med på detaljene. Jeg ville helt klart gått for en kledning som gråner. Og er tilnærmet vedlikeholdsfri. For ærlig talt, beising av hytte er ikke så gøy! Og at den gråner ulikt, ville jeg ikke hatt problemer med. Eller så ville det vært kjempestilig med annen farge på kortsiden, det var jo en veldig kul idé. Og jeg ville valgt stående, syns det er stiligere og renere. Men ja, så vanskelig å velge tenker jeg, alle alternativene er jo kjempestilige!

    2. Rita: Hehe. Jeg må jo le litt. Alle ideene som jeg har fått i retur de siste to årene begynner han å få øynene opp for. Blir det som jeg vil så ender vi nok opp med stående kledning med smale bord som gråner over tid. Tror det blir kjempefint! Og selv om mannen min har sagt at han kan stå for maling av hytta så synes jeg det er unødvendig bruk av tid når vi ikke trenger å gjøre det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg