I vinduskarmen

Selv om vi offisielt er kommet inn i våren er det virkelig ikke mye som ligner på vår utenfor døren. Her i Bergen har vi minusgrader hver eneste dag og vi fyrer på spreng. Det er mye kos i det også men de fleste lengter vel etter varmere vær etterhvert? Jeg valgte i alle fall å tyvstarte den litt i går ved å så noen frø innendørs. Om en ser bort fra karse er dette første gang jeg har sådd noe i hele mitt liv og jeg er kjempespent! Tenk om det dukker opp noen fine spirer som med tiden kan plantes ut i potter på terrassen. Det hadde vært så gøy! Jeg har prøvd meg på salat, rucola og chili da jeg har hørt at dette er sorter som det er lett å lykkes med og så er det noe vi bruker mye i matlagingen. Om jeg får det til, gjenstår å se.

Andre urter som vistnok skal være enkle å få til er basilikum og korriander og det har jeg skikkelig lyst å prøve. Det er jo så godt! Den korrianderen man kjøper på matbutikken pleier å visne etter bare noen dager på kjøkkenbenken hos meg og jeg må nesten kjøpe den samme dagen som vi skal bruke og den. Det hadde vært så digg å ha en potte som hele tiden var fylt med deilig korriander sånn at vi slapp å dra ens ærend på butikken for å kjøpe det inn! Og så er det fryktelig stas å bruke egendyrket mat. Noen som vet om den man dyrker selv er mer hardfør?

Jeg går nok helt sikkert til innkjøp av noen flere ferdigvokste urter når det blir varmere ute. I fjor hadde vi mynte, timian, rosmarin og oregano utenfor huset og jeg hadde friske urter i middagen hver dag. Nå kom jeg på at vi hadde hvit pitza med egne urter i sikkert en gang i uken sommeren gjennom. Det er så godt det! Tror jammen vi skal slå til med det til middag i dag. Det er jo tross alt lillelørdag:)

7 kommentarer
    1. Oi, ja, det er kanskje på tide å så frø.. Tenker også å prøve meg med noen krukker bak huset, har litt urter fra før men tenker å prøve erter og sukekrerter, også. Et tips: brunsnegler er ekstremt glade i salat. Jeg har brukt en kobberteip kjøpt på Clas Ohlson, som jeg har teipet rundt noen av krukkene mine. De med teip har fått stå i fred, de andre har blitt oppspist av snegler, uansett hva jeg har hatt i de.

    2. Rita: det med kobberteip var et godt tips! Jeg har gitt meg på urter og blomster i hagen, det var så mye jobb og så var det så ekstremt mye brunsnegl. Det er så ekle! Buksbom og bambus er det eneste vi har der og de får stå i fred. På terrassen kommer de heldigvis ikke til så der kan vi dyrke det vi vil og det er ganske så deilig. Spennende å så selv! Det har allerede dukket opp noen små spirer og jeg kjenner at jeg får lyst å løpe ut og kjøpe mer frø:)

    3. Ja, selv om det ikke virker sånn når man ser snøen utenfor er det vårmåneden. I fjor plantet jeg poteter i potte. En artig erfaring men tror jeg skal holde meg til tomater og salater i år. Så søte de glassdrivhusene dine var. Kjøpt i Norge?

    4. Laila MA: oi, så gøy å hente inn poteter fra potter på terrassen! Kanskje jeg må prøve det. Glassklokkene er fra ulike plasser, de minste fra Lagerhaus. Det «store» svarte er fra plantasjen. Tror de har det fortsatt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg