Sparetips for januar

Det er sikkert mange som kjenner på at kontoen har fått svi litt etter julefeiringen og jeg tenker at det nye året er en fin mulighet til å prøve å være litt flinkere med pengene i 2018. I går var jeg ute og spiste sammen med en god venninne (gjerne ikke det beste sparetipset der altså, men litt må man jo kose seg!) og hun har alltid vært flink med penger så i løpet av kvelden plukket jeg opp noen tips som ved nærmere ettertanke ga litt hakeslepp.

Eldste sønnen vår fikk i flere år sviskemos og fruktskvis hver eneste dag. Det var jo så praktisk! Og det å lage det selv falt meg faktisk ikke inn. Vet dere hva 2-3 fruktskvis daglig over 3,5 år blir i kroner og øre? Ca 50 000!! Det er så mye penger det! Så en av mine nye to do ting fremover er å lage sviskemos, aprikosmos og lignende til minstemann. Det kan enten fryses på isbitbrett slik at du kan ta opp 2-3 biter når du trenger det eller fryses i små porsjonsbokser som kan brukes om igjen. Etter å ha prøvd det har jeg funnet ut at det er lekende lett og i tillegg slipper vi mye søppel med barneglass og plastembalasje. Bra for miljøet og bra for økonomien! Tenker jeg skal prøve det samme med forskjellige middagsretter også.

To andre ting som jeg skal bli flinkere til er å lage granola og rundstykker. Begge deler blir mye bedre (og sunnere) enn det som er i butikken og i tillegg er det mye å spare på å lage det selv. Her er link til oppskrift på begge deler. Denne gangen byttet jeg ut eplejus med appelsinjus noe jeg synes gjorde den enda bedre. Fantastisk til cottage cheese eller vaniljekesam sammen med banan eller friske bær.

Et annet tips venninnen min hadde var å bruke appen wonderlist. Om du bor med andre kan du synkronisere den med de du bor med. Hun og samboeren fyller begge inn det som mangler hjemme og den som drar på butikken haker av når varen er kjøpt inn. På den måten unngår de å kjøpe alt mulig unødig bare for å være på den sikre siden. Her i huset er vi livredde for å gå tom for noe så vi har ofte dobbelt opp av mye. Mulig vi må gi denne appen en sjanse:)

Det er nok en hel rekke andre tiltak man kan gjøre for å bruke mindre penger på matbudsjettet, men dette er i alle fall en start.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg