plantegning soverommene

Til å være en hytte komme vi til å ha rikelig med soveplasser og i stedet for å bruke plass på store soverom har vi fått plass til 3 små soverom med doble senger på hvert av de. I tillegg har vi tegnet inn en hems med lav takhøyde hvor det også skal være en dobbel seng. Planen er at alle soverommen skal være like i utrykket. Under har jeg plukket ut et lite knippe inspirasjon for å gi dere et innblikk i hva jeg ser for meg. De kommer ikke til å bli spesielt for seg gjort men med gode kvaliteter og spesialbygde løsninger.

I stuen har vi planer om å ha en spilevegg montert på en mørk vegg, dette har jeg lyst å gjenta på soverommene. Ved å ha dette bak sengene vil det gi lunhet i et ellers enkelt rom. Mannen min mener ofte at jeg går vel langt i detaljeringen av hytta, men jeg ser at om vi skal få plass til feks en spilevegg så må dette tegnes inn nå. Her teller nemlig hver cenitmeter og tenker vi ikke på slike ting nå så blir det rett og slett ikke plass!

På vårt soverom er det en liten nisje på hver side av sengen hvor jeg har lyst å bygge opp plassbygde nattbord omtrent som her. På de små soverommene er dette kun på ene siden, men der er det til gjengjeld litt større plass. Der ser jeg for meg skuffemodul fra feks Bestå/Ikea slik at det blir litt oppbevaring for den som bruker rommet. Jeg tror de hvite eller grå frontene  fra Bestå kan passe bra inn.

Gulvene skal være i heltre furu slik som i resten av hytta. Sengene vil jeg bygge opp fra gulvet i samme materiale slik at de går i ett med gulvet.

Om vi får behov for det kan vi bygge oppbevaring under sengene. Jeg synes i prinsippet dette er en genial ide men dersom dette blir mer omfattende dropper vi det kanskje. Det blir MYE byggearbeid og skal vi komme i mål må vi prøve å ikke gjøre det for vanskelig. Og vi er faktisk så heldig at vi kommer til å få mye oppbevaringsplass rundt om i hytten så det er ikke sikkert vi får behov for å nytte plassen under sengene.

I hele hytta blir det svarte vinduskarmer. Vinduer er det jeg jobber mest med om dagen. Aller helst skulle jeg hatt digre spesialbygde vindusflatater over alt men jeg har skjønt at det blir for dyrt. Kanskje vi kan ha 2-3 mindre vinduer som settes sammen for å gi mye lys? Og så drømmer jeg om innfelte karmer, altså ikke slike som ligger utenpå veggen. Smale, smekre karmer er jo så lekkert! Og skal vi tro gjengen i Tid for hjem så skal visst det være en lett sak å få til.

På vårt soverom er det utsikt mot sjøen. Her bare MÅ vi ha store vinduer så nå jakter jeg på leverandører som leverer store standard vinduer slik at de ikke blir så dyre.

Over hver sengeplassene vil jeg montere svarte leselamper for å ta opp det svarte i karmene. Er det en ting jeg forbinder med hytte så er det å lese blader og bøker på sengekanten.

Og så vil jeg ha hvite, myke sengetøy som lukter av blomster og sommer, og som gjør nettene like fine og behagelige som de fine dagene vi skal ha på hytta i årene fremover.

 

Og hvis du ikke husker hvordan plantegningen for hytta ser ut så legger jeg den ved på nytt. Hemsen er plassert over badet og de to små soverommene.

 

Bilder fra pinterest

4 kommentarer
    1. Dette kommer til å bli superlekkert! Ville droppet oppbevaring under sengen. Litt pga arbeid som du sier, og litt fordi det er mye enklere å rengjøre om det ikke er noe under sengen… På hytta skal man jo slappe av, så viktig at alle kjedelig aktiviteter, som rengjøring, kan gjøres unna lettest mulig. Og blir det behov senere, så kan dere heller lage noe da. Og jeg syns det ser ut som det blir veldig forseggjort! Så du innlegget om hytta mi? Mye enklere den, gitt, og litt annen stil.. Men sånn er det med gamle familiehytter. Drømmer litt om en ny, moderne hytte, men det er nok uaktuelt.

    2. Rita: det har du rett i! Det med vasking har jeg ikke tenkt på! Ser at det er praktisk med oppbevaring under sengen til dyner og vinterklær og diverse men vi kommer til å få en stor bod oppe som vil være mye mer egnet så tenker vi dropper skuffer under sengene. Så utrolig koselig den hytten deres er! Minner mye om vår familiehytte på fjellet. Sånn ordentlig hytte-hytte! Det er egentlig det jeg er vant til, så sånn sett blir jo vår nye hytte skikkelig jålete. Er jo både vann og strøm der:)

    3. Haha, ja, sånt jåleri! Er veldig glad for min gamle, tradisjonelle hytte på fjellet, liker det å leve enkelt og litt basic, men skulle jeg bygget ny så hadde den nok blitt jålete som din, det må jeg innrømme… Kanskje om noen år, om det blir egen hytte ved sjøen, der ville jeg kjempegjerne hatt en moderne hytte med store vinduer mot utsikten.
      Ett tips til, spesielt siden dere har sånt jåleri som strøm: vakuumposer til dyner og sånt. Da tar de mye mindre plass, og holder seg bedre. (Funker uten strøm også da, finnes noen som du bare presser luften ut av, de har jeg på fjellet.)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg