Å investere i interiøret og miljøet

Nå når høsten er her kjenner jeg på lysten til å bytte ut alt jeg har og fornye hus og garderobe. Høstens varer er alltid så fristende! Det er fryktelig lett å miste hodet og gjøre storinnkjøp av billige sesongvarer helt i tråd med årets trender. Og mer enn en gang har jeg falt for fristelsen. Men med årene så har jeg lært meg å holde igjen, jeg vet nemlig at de billige varene fort mister glansen og etter noen måneder når nye trender dukker opp så ser de kjipe og utdaterte ut. Jeg prøver dermed å være tro mot egen stil og kjøpe ting som jeg jeg kommer til å like over lengre tid.

Det betyr ikke at alt du kjøper trenger være dyrt, unikt eller nytt for den saks skyld. Det må bare være noe du føler du trives med over tid. Jeg vet ikke hvordan det er med dere men jeg er ikke komfortabel med å kaste ting etter kort tids bruk. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er den som tenker mest på miljøet, men akkurat bruk og kast synes jeg er utrolig unødvendig. Noe kan selvfølgelig selges videre på finn men ikke alt. Impulshopping er dermed noe jeg har sluttet med, med mindre det er noe som føles helt riktig eller som står på ønskelisten fra før. Jeg prøver også å unngå for mange turer gjennom markedsavdelingen på Ikea (for alle vet at det er umulig å gå gjennom der uten å fylle opp minst en halv handlevogn!), det samme gjelder Lagerhaus og Søstrene Grene. Mitt tips er å lage en plan for interiøret ditt og kjøpe ting som passer med det du allerede har. Det er ikke nødvendig å bytte ut alt for å freshe opp interiøret. En ny pute eller et pledd kan få alt til å se nytt ut. Så i stedet for å kjøpe ti billige trendting så sparer jeg heller og kjøper den ene tingen jeg virkelig vil ha. Og den ene tingen som jeg har gått og gledet meg til gir meg alltid mer glede enn de ti jeg kjøpte på impuls.  

3 kommentarer
    1. Jepp, helt enig. Har gradvis byttet ut garderoben, en litt slitt studentgarderobe byttes ut med litt dyrere, men spesielt kvalitetsmessig bedre klær. Så slipper jeg å handle klær så ofte (for det syns jeg er så kjedelig!). Kjøper kvalitetsplagg som jeg vet jeg kommer til å bruke mye. Og det samme gjør vi med interiør. Heller en mange billige kjøper jeg en som jeg vet vil vare. Gir meg mye mer glede, akkurat som du skriver. Liker holdbare ting som bare blir finere om de blir slitt.
      Og så gleder jeg meg veldig til plantegninger av hytten!

    2. Rita: jeg er helt enig. Jeg er blitt ganske god på å handle dyre klær på sommer og januarsalget så svir det ikke så mye i lommeboken. Går jeg for litt tidløse plagg så varer de i mange år, både fordi de har bedre kvalitet men også fordi jeg har lyst å behandle pene plagg bedre også. Og når garderoben fylles opp så kjenner jeg ikke på behovet for å dra med meg fulle bæreposer fra butikken lengre. Det holder ofte med en eller to ting:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg