Utforsk ditt eget nabolag

Jeg hadde besøk fra Fredrikstad denne uken og hun minnet meg på noe jeg ofte glemmer. Hver gang hun er her legger hun en av trilleturene forbi denne perlen av et ut hus, som faktisk ligger i mitt eget nabolag, og denne gangen ble jeg. Og sammen kjente vi på den boblende følelsen av glede som vi får av å se arkitektur som er så god og så gjennomført. Vinkler og praktiske løsninger som tyder på at arkitekten har forstått tomten, omgivelsene og klima. Estetikk som tyder på at han elsker faget sitt. Rene linjer som viser til det moderne utrykket, materialer som peker bakover i tid til omgivelsenes gamle arkitektperler. Det er så lett for å tenke at en må reise langt for å nyte vakker arkitektur at en glemmer det som ligger like om hjørnet. Jeg vet jo at Bergen er full av byggverk som har fått anerkjennelse i både inn- og utland men jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg glemmer i alle fall å være turist i min egen by. Så dagens oppfordring er egentlig å ta en titt i ditt eget nabolag, kanskje den inneholder mer enn du har tenkt over?

Hvis du vil lese mer om denne boligen og arkitekt Todd Saunders, som selv bor i huset med sin familie, så har jeg skrevet et innlegg om det her.

Bilde dn.no

2 kommentarer
    1. Det er jo så mange flotte hus i det området! Leif Grung sine hus er jo også utrolig flotte. Todd Saunders har gjort noen påbygg på noen av Leif Grungs villaer der, som også ga et spennende resultat. Og jeg hadde glatt flyttet inn i det huset til Todd Saunders, altså. Tenk å få noe så bra ut av en egentlig kjedelig tomt.

    2. Rita: Er et bra nabolag for å kose seg med boligarkitektur dette her. Er skikkelig imponert over hva Saunders har fått til med den tomten, den er jo i utgangspunktet veldig lite spennende så han har virkelig utnyttet potensialet i den til det fulle! Har sett noen av de påbyggene han har tegnet på nettet men ikke i virkeligheten. Mulig jeg må ta en ny runde og kikke litt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg