Bathroom with a view

Å verdsette utsikten har vært det viktigste når jeg har planlagt hytten vi skal bygge (se kjøkkenutkast her) og for de aller fleste rom har jeg hatt møbleringsplan klar lenge. Badet derimot har rett og slett vært litt hodebry og jeg har ennå ikke klart å løse det. Så er det noen glupe hoder der ute som har fasiten så kom gjerne med den. Badet ligger nemlig vendt mot en helt nydelig sjøutsikt og jeg vil for alt i verden ta vare på denne kvaliteten. Tenk å stå og pusse tennene mens du ser på naturen som forandrer seg. Duggfriske morgener, solen som skinner i vannet, båter som tøffer forbi, sure høstkvelder og varme sommerdager… 

Jeg har hatt en drøm om å ligge i et badekar og nyte denne utsikten men jeg innser at det blir med drømmen. Det har seg nemlig slik at like utenfor vinduet vil det være en gangpasasje/altan som knytter hytten til uteområdet, og at venner, familie og svigers skal se meg, eller noen andre for den saks skyld, i nettoen frister ikke sånn kjempemye. Så hva gjør jeg da? Beholder jeg det store panoramavinduet jeg har planlagt og har vask mot utsikten og setter opp vegger som deler inne badet slik at dusj og toalett ikke vises fra vinduet? Eller planlegger jeg dusjsone med vinduer i ansiktshøyde mot utsikten? Planlegger jeg fritt slik at jeg kan bruke badet som jeg vil når jeg vet at ingen vil se inn, og så med mulighet for å lukke igjen med en gardin? Eller gir jeg blanke og så kjører vi en litt nudiststil på hytta?:) Uansett hvordan jeg vrir og vender på det blir det ikke optimalt. Skillevegger tar mye plass og det betyr ingen utsikt fra dusjen, mindre vindu er å fjerne en kjempekvalitet, en gardin vil bare bli til frustrasjon og jeg ser for meg at jeg vil dra den fra minst 5 ganger om dagen etter at andre har brukt badet. Så hva gjør jeg? Hvordan forene drømmene  med praktiske løsninger?

Her ser dere planløsningen for badet som er relativt stort (5,5m2) og med mulighet for en 2 meters vindusflate mot utsikten i nord.

Så nå vrir jeg hodet og prøver å finne ut av det men jeg tar gladelig i mot tips, for dette her, det er en nøtt.


Inspirasjonsbilder fra pinterest

 

6 kommentarer
    1. Her kommer berre nokon “ville” innspill som gjerne får tankene dine til å jobbe videre 😉! Hvertfall: Nudiststil blir bra! Lys og vindu 👍🏻. Kanskje en “glassvegg” -|deler som er nermere do/vask ( som ein kan evnt ha en gardin/lamell/ eller ka de heiter på/bak..som ein kan trekke halveis opp?! 😁😉Hvordan er det rett utenfor baderomet på hytta? Går d ann å ha noe forran, så en ikke “skuelystne😉😜😂”kommer helt inn til “vinduet” hekk, bygge grave… Men alikevel beholder utsikten! Gler meg til å sjå hytta dekas eingang!!

    2. Kristine: Takk for gode innspill! Kommer nok ikke unna å ha noen skillevegger ser jeg, så nå blir trikset å få de til på best mulig måte. Og nei det går ikke an å ha noe foran, utgangen til altanen er nemlig like ved badet slik at de som går på altanen kan se rett inn hehe.

    3. Er det noen andre enn folk på altanen som kan se inn? For i såfall kan du jo feks ha en type rullegardin fra gulv og opp sånn til daglig, slik at du beholder noe av utsikten i øyehøyde, men at du kan trekke den lenger ned om du er i badekaret når ingen er utenfor. For den drømmen er jeg HELT med på, skulle ønske jeg hadde et sted hvor jeg fikk den muligheten. Skal tenke litt på denne i helgen og se om jeg kan komme med noen forslag.

    4. Rita: ja, gjør det! Tusen takk:) det er ingen andre enn de som går på altanen som vil se inn så å la være å ha vinduer pga det er litt dumt. Når det kun er mann og barn her vil det jo ikke være et problem, men vi satser jo på å ha venner og familie her ganske ofte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg