De fine drømmene

Jeg kjenner at jeg så gjerne skulle ønske at hytten vi planlegger var ferdig. At vi kunne pakket bilen fredags ettermiddag og om kvelden sunket ned i en god sofa og sett solen gå ned i havet. Våknet lørdags morgen uten en eneste annen plan enn å drikke kaffe og være sammen med familie og venner. Å nyte roen og stillheten og fraværet av hverdagslige plikter.

Samtidig vil jeg ikke være denne tiden foruten. Jeg nyter planleggingen, å ha noe å se frem til og bla meg gjennom hundrevis av inspirasjonsbilder på pinterest. Jeg nyter de små fremskrittene, som at vi har fått rivingstillatelse på huset som står på tomten, at vinduene ble montert ned i helgen, at skifertaket allerede er kjøpt og betalt. Det må bare plukkes av et hus først… At vi konkluderer med løsninger, og så ombestemmer oss i neste øyeblikk fordi vi kommer på noe mye smartere. At vi kan vurdere løsninger og materialer i det vide og brede.  At vi kan tenke stort og så heller forholde oss til virkeligheten senere. At vi kan drømme om varme sommerkvelder i hytteveggen med et rødvinsglass eller sene høstkvelder når det uler rundt hushjørnene og vi har det varmt og godt foran peisen. Om små (og litt større) føtter som tester ut badetemperaturen. Om å plukke bringebær og epler på den store eiendommen. Om de fine samtalene. Om å kjenne på feriestemningen. Om fremtiden og fine minner… Så i dag kjenner jeg på gleden over forventningene og drømmene som kanskje er vel så fine som resultatet i seg selv.


Bilder fra pinterest
 

6 kommentarer
    1. Du skriv så flott! Drømmer, nåtiden, minner, følelser, framtiden! Livet! 😊 Ha ein, så fin dag!

    2. Gøy å planlegge! Planleggingsfasen er jo nesten like morsom som det å ha det ferdig. Men å, så deilig det er med en ferdig hytte! Kjenner jeg lengter etter vår, har vært så travelt at jeg ikke har hatt tid til å dra ut dit. Det er veldig kjedelig. Det er lite som er så deilig som å synke ned i sofaen på hytten en fredagskveld, med vin i glasset, fyr i ovnen og garn i sjøen.

    3. Rita: Tenk at våren endelig er her! Jeg har trukket gardinen fra på soverommet slik at jeg våkner til at det gradvis blir lysere ute og etter en lang vinter er det verdens beste måte å våkne på.

      Høres helt nydelig ut å starte helgen på hytten med rødvin i glasset (gud, som jeg savner rødvin!:) ) Det er rart med hvordan “alle” nordmenn er hyttefolk, men det er virkelig noe helt spesielt med det avbrekket fra hverdagen hvor man lever litt mer primitivt og kommer litt tettere på naturen. Vi er jo faktisk så heldig at vi har en familiehytte på fjellet og det er en helt fantastisk plass å være. Elsker å komme opp dit og kjenne på roen som er der. Problemet er at etter 1,5 t i bil har vi en båttur og gårtur foran oss eller en liten time på ski om vinteren. Dermed er den ikke like tilgjengelig, spesielt ikke med stor mage… Så enn så lenge får jeg ruge ferdig og planlegge hytta som en gang kommer.

    4. Jeg har også hytte på fjellet, men i Gudbrandsdalen… Så en 8-9 timer lang biltur (de gangene vi får lånt bil), så den er slett ikke så tilgjengelig. Tenker meg dit i påsken, da. Har nylig overtatt den formelt, arv etter mine besteforeldre, så påsken skal brukes til rydding og fiksing! Tenker å leie den ut en del. Dor det er noe spesielt med nordmenn og hytte, og mange turister liker også å komme hit og teste dette sagnomsuste norske hyttelivet…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg