Farger: Å være tro mot sin egen stil

Det siste året har vi blitt bombandert med all verdens farger fra fargehandlerne og interiørbransjen. Trendfargene forandrer seg fra måned til måned og jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg har litt for ofte blitt grepet av et fint bilde eller en fargeprøve og dere vil ikke tro hvor mange malingsrester som finnes i boden vår etterhvert. Det er så lett å miste hodet og glemme hva som egentlig er din egen stil når du står der med en ny og fin farge i hånden! Jeg er over gjennomsnittet impulsiv og akkurat når det gjelder farger skulle jeg ønske jeg hadde hatt litt mer is i magen. Kjellerstuen jeg malte for en liten stund siden (her) har for eksempel fått en fin terrakotta farge som jeg malte etter å ha drømt meg bort i jotuns eksotiske farger. Kjellerstuen er blitt penere enn den var men om jeg skal være ærlig er ikke fargen helt meg, men hysj ikke si det til noen, jeg lovet nemlig mannen min i forkant at jeg ikke skulle male over før om minst 5 år. Og selv om jeg har lyst på en annen farge kommer jeg nok ikke til å male over. Jeg ikke SÅ glad i å male.

 

Med forandringer her hjemme må møbler flyttes på og nye kriker og kroker får nye soner og når du flytter på en ting må du flytte på andre ting og plutselig meldte behovet seg for farger. Jeg lurer nemlig på om den nye veggen (her) skal males i en eller annen farge. Jeg tenker kanskje kjølig grå… Og når en vegg skal males så begynner tankene å spinne rundt om flere vegger skal males. Akkurat nå henger det fargerprøver på mer enn en stuevegg og jeg spekulerer i hva som er vår stil. For denne gangen vil jeg være sikker. Jeg elsker at de i dette huset har malt en iøyenfallende grønn vegg på kjøkkenet og jeg er smått forelsket i den gule og grønne eames stolen. Jeg vil ha det! Eller vil jeg det? Jeg har prøvd meg på disse fargene før uten hell, men kanskje jeg valgte feil nyanse?

Hvor herlig er ikke dette blågrå gulvet? Det får meg til å angre på at jeg gikk for pussing av parketten i fjor vår i stedet for maling…

Svart som interiørmaling var lenge et dristig valg, nå synes jeg det gir en fin kontrast og en ro og i tillegg gir det en fin romskapende effekt.

Slike løsninger elsker jeg! Hvorfor ikke være vågal og understreke med farger hvem du er.


Blått er en farge som for meg sjelden blir feil, men med de mange, mange blånyansene i interiørverden akkurat nå er det lett for å bli påvirket. Jeg vil finne farger som er oss, ikke det som hører til trendfargen anno våren 2017.

Et lite knippe fargeinspo. Denne gangen tenker jeg fargeprøvene skal få henge noen dager på veggen før jeg tar et valg, og kanskje ombestemmer jeg meg helt underveis. Denne gangen skal jeg like fargene mer enn noen uker etter de har kommet opp.

 

Bilder Bobedre.dk og pinterest
 

7 kommentarer
    1. Lykke til med fargevalget… Igjen😉! Trur du snart må ta med ein fargeprøve å komme her. 😁😉😃🎉😘! Ha ein fin dag!

    2. Farger er ikke lett. Jeg går alltid for lyse, nøytrale vegger og har heller farger på detaljene. For jeg syns maling er en kjempejobb! Liker det godt en liten stund, men alt forarbeidet… rydde vekk, teipe, sparkle, pusse…. Det er så mye styr. Og jeg vet at jeg fort blir lei farger. Nyansen som så så fin ut i begynnelsen, blir alltid litt feil etter en stund, og det plager meg veldig. Det er så fint på bilder, men blir ikke nødvendigvis det samme hjemme. Avhenger jo av så mye: romstørrelse, lys, møblering, bilder… Veldig fint med folk som får det til, da. Om jeg skulle malt en vegg nå, ville jeg kjøpt en liten boks, malt en stor plate (hobbyplate, el) og satt opp mot veggen jeg tenker å male. Da får man et ganske bra inntrykk. Lykke til med valget!

    3. Og apropos farger: jeg hjalp til med stylingideer i en leilighet som skal selges, som sist var malt/pusset opp sent 70-tall. Soverommene der var malt i farger som nå er helt in, som den cashmere-fargen så mange nå plutselig maler i (vi hadde samme i gangen hjemme hos mine foreldre. Ble malt over på 90-tallet da vi innså at den var nesten bæsjebrun), og det andre i en farge som ligner veldig på Ladys Deco blue. Kjøkkenet var malt i en farge som ligner Ladys Structure. Litt komisk. Soverommene lar vi være, men kjøkkenet males. Kombinasjonen mørk rødbrun veggfarge, med mørkt trekjøkken, ble bare for mye. Og det er så mye enklere å male vegger enn kjøkkeninnredning….

    4. Rita: Jeg lander som regel der også. Hvitt er så mye enklere å finne roen med og en pute i en knæsj farge kan byttes ut når man blir lei. Jeg har hatt fargeprøvene hengende i et par uker nå og jeg forandrer mening hver eneste dag. Jeg tror deco blue kunne vært fin på en av veggene våre men jeg er litt redd jeg vil gå lei etter en stund. Så jeg tror nesten den eneste fargen jeg kunne hatt (utenom hvit) på en stor vegg er kjølig grå, som i seg selv ikke er så veldig dristig men som kan være fin sammen med teak og noe fargerik kunst….

    5. Rita: Så utrolig vittig! Det er jo sånn at trendene går igjen, men heldigvis med ny innpakning. Et rødbrunt kjøkken med fresh ny innredning hadde gjerne sett flott ut, men som du sier sammen med et tungt, mørkt kjøkken blir det for mye. Jeg kjenner av og til at jeg får litt panikk av enkelte farger som er in nå, rett og slett fordi de minner for mye om det glade 70-80- eller 90-tall. Som dype farger sammen med avrundede og profilerte furumøbler og spygrønne vegger med mørke møbler…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg