Å bygge nye soner

Det er sjelden jeg legger ut bilder av rot her på bloggen, det er jo så lite inspirerende! Men i dag gjør jeg et unntak. Veggen mellom stuen og biblioteket er på vei opp og selv om jeg har vært i mot dette prosjektet i 6 år må jeg innrømme at det gjør noe positivt sånn rent estetisk.

I hele stuen er det nemlig stor takhøyde med unntak av området hvor biblioteket er. Over dette området er det en bod i tilknytning til hemsen noe som gjør at det er 2,4 meter høyde under. Dette har gjort at det har vært en litt unaturlig vegg oppunder taket som har vært synlig nede fra stuen. Først nå når vi bygger ser jeg hvor mye penere det er når veggen får gå helt ned til gulvet, og med doble skyvedører som skal stå åpen det meste av tiden vil dette bare bli en fin sonedeling. Mulig det er en som burde fått viljen sin litt før… Men til mitt forsvar har tanken om doble dører først dukket opp den siste tiden. Et lukket rom med dør er noe helt annet enn et åpent rom med skyvedører. På denne måten kan den fine bokhyllen fortsatt være en del av stuen og det synes jeg den fortjener.

De siste ukene har jeg brukt på å spekulere ut hvordan vi bør lyssette den delen av stuen som er igjen. Altså den mellom den nye veggen og muren du ser i forgrunnen. Er det flere enn meg som synes lyssetting er vanskelig?? Denne delen av stuen trenger desperat lys så jeg er bare nødt til å finne en løsning og den gamle lyseblå Fly lampen fra katell synes jeg ikke passer lenge.

Foreløpig har jeg tenkt ut to mulige løsninger.

1: ha en mindre takpendel i kroken til venstre i bildet (der vil antagelig en stol eller en stor plante stå under) og en pendel i kroken bak murveggen (hvor den blå stofaen vil stå).

2. Ha en stor pendel midt i rommet.

Ettersom det er så høyt under taket her føler jeg at en pendel midt i rommet må være ganske stor ellers vil den se litt puslete ut. Problemet mitt er at uansett hvordan jeg snur og vender på det så havner jeg på løsninger som koster rundt 5000 og dyre lamper var ikke helt med i budsjettet denne gangen. Her er det jeg har landet på.  Jeg innser at jeg er en lampesnobb;) Kom gjerne med tips om du har alternativer til meg.

Piet hein/Aim/Gubi Semi/Le Klint

Georg Nelson

 

6 kommentarer
    1. Spennende å se, tror dette vil bli kjempefint!
      Jeg tror jeg ville gått for en stor pendel midt i rommet. Eller eventuelt flere Aim, vet hvor godt du liker den. Det å henge lamper rett over møbler syns jeg er vanskelig, du låser møbleringen på den måten. Dessuten så digger jeg store lamper, og er så superfornøyd med vår store Charlottenborg. Syns også at flere små pendler i et rom fort blir rotete. Trenger du mer lys i stuen, så kan jeg anbefale Snowball fra Northern lightning. Gjør lite ut av seg når den er av, men er enkel, stilig, og gir veldig godt lys. Og lampesnobb? Du er ikke alene!

    2. Rita: Jeg tror du har rett. Jeg foretrekker større objekter selv og hos oss ser ofte små ting litt puslete ut. I løpet av helgen har veggen kommet opp og selv om det gjenstår både sparkling, listing og maling er det mye lettere å se hvordan vi må gjøre det nå. Skulle aller helst hatt flere Aim opp men tror jeg får spare det til hytta, men jeg har en annen i tankene. Godt å høre at vi er flere! Og spør du meg er en kul lampe viktig, de gjør virkelig noe med et rom! Og så så mye glede de gir til sånne lampesnobber som oss!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg