Sofavalget

Som sagt er jeg helt nede i detaljene på hytteplanene og på onsdag var jeg innom Berletaburetten. Berle er den største møbeldesignforretningen i Bergen og og jeg tror ikke det er langt fra sannheten når jeg sier at jeg gjerne skulle hatt ALT der inne! Møbelhimmel med andre ord. Å velge sofa er noe som har vist seg å bli litt vanskeligere enn først antatt. Ikke fordi jeg ikke finner noe, men fordi det er så uendelig mange valg og flotte løsninger.

Lenge tenkte jeg at det eneste valget var en cognac farget sofa (her Andreas Engelsviks Tiki), men jeg innser at på hytta skal det være maks hygge og da trenger vi to sofaer, og vi har ikke råd til to skinnsofaer av denne typen. I tillegg er er dette et møbel som er stramt og kanskje ikke så funksjonelt som jeg ønsker. Og dette med cognac farget skinn er jeg utrolig skeptisk til. Vi har en lenestol i dette materialet og etter bare et par år så den utrolig stygg ut. Vi behandlet den flere ganger da den var ny men det er bare noen ting lyst skinn ikke tåler: 1. Hårvoks. Skinnet blir helt misfarget. 2. Søl og flekker. 3. Sollys. Stolen vår er helt skjoldete og stygg og det er faktisk det kjøpet vi angrer mest på. Ingen fin patina der med andre ord. 


Så den sofaen jeg tror vi lander på er en slik som er vist på bildene over. Begge er fra Eilersen. Den lyse heter playground og den oransje heter Giga. Eneste forskjellen er at den ene har bein og den andre ikke har det. Jeg liker kanskje best den med bein men den er 1/3 dyrere enn den andre og det er det bare ikke verdt. Jeg har sett litt på stoffer og tror jeg ender opp med oransje fløyel (som over) eller mørkeblått fløyel. Hva tror dere om det?

Det som er så fint med disse sofaene er at ryggene er løse og kan plasseres akkurat slik du har lyst, så når du vil ligge og se tv kan du tilpasse den slik at den passer perfekt og når vi har gjester kan de plasseres ved siden av hverandre slik at det er ryggstøtte og plass til mange. I tillegg kan ryggene plasseres midt innpå sofaen slik at du kan sitte på begge sider og dette synes jeg er spesielt fint med tanke på hytteplanene våre. Jeg tenker nemlig at i løpet av dagen vil det være ønskelig å sitte i flere retninger. Om morgenen vil jeg gjerne sitte og drikke kaffe mens jeg ser på at solen står opp, når jeg har gjester vil jeg at vi sitter samlet og veldig ofte vil jeg se ut over sjøen eller ligge og lese en bok. På den måten kan sofen snus og vendes etter våre behov. Jeg vet ennå ikke om de skal stå i vinkel eller om de skal vende mot hverandre men det tenker jeg ikke er så nøye. Begge deler blir fint, og kanskje vi velger å snu litt på de etter lyst og behov.

Og som om det ikke var nok funksjoner i dette møbelet så kan den brukes som gjesteseng! Da er det bare å ta bort ryggen. Vi har 3 soverom+ hems så vi har i grunnen god plass, men det er fint å vite at vi har plass til enda flere om vi skulle ha storbesøk en gang.

4 kommentarer
    1. Utvalget på Berle er nå en ting, men servicen! Jeg klagde på noen ileggsplater til spisebordet mitt. De sendte to menn hjem til meg for å fikse det, helt gratis, selv om det ikke egentlig var en feil!
      Og å velge sofa er ikke enkelt, nei, men den du har funnet der høres jo helt genial ut, og fin er den også!
      Turen vår var forresten helt super, og avslutningen med et fantastisk bryllup i Cape Town var helt perfekt.

    2. Rita: det er helt supert å handle der. Blir overrasket over hvor god service man får bare man er der for å bestille en lyspære. Som jeg gjorde for litt siden. Da sjekket de alle muligheter, ringte leverandør og ringte og ga beskjed da den var kommet. Det er god service! Så når vi skal kjøpe møbler til hytten, og lommeboken er tykk nok, da bestiller vi nok det meste derfra.

      Høres ut som en drøm å avslutte reisen på den måten! Gleder meg til noen litt mer eksotiske turer jeg også, men først baby… og hyttebygging.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg