Å ta gode valg i et hytteprosjekt

Jeg håper dere liker å følge meg i tankene rundt hytteplanene, for det vil komme små drypp av det fremover. Det er mye som må vurderes, kompromier som må inngås, tanker som må gjøres om på, for så å gjøres om på i neste fase, avveing av det praktiske mote det estetiske, design mot pris, å være tro mot våre egne tanker… I utgangspunktet er grunntanken vår at det skal være estetisk, praktisk, økonomisk, gjennomførbart og at naturen skal være tilstede inni hytten.

Som dere sikkert skjønner skaper kriteriene våre utfordringer. Jeg er nok den estetiske, mannen min den praktisk. Og ikke bare er han praktisk, han er bygningsmann, han vet hva som er gjennomførbart og fornuftig og det er gull verdt når vi skal planlegge. Saltak uten takutstikk er for eksempel ikke heldig i et område som er så værhardt som tomten vår (noe som er fryktelig synd, for det er jo så vakkert!).

Store glassflater er kostbart, spesielt hvis de må spesialbestilles. Det betyr ikke at vi ikke skal ha det, vi må bare ta veloverveide valg. Og med tanke på at vi vil ha naturen inn i hytten så er dette også viktig. Vi kan imidertid ikke ha glass overalt (noe som estetikeren kanskje ville hatt…), og finnes det ferdigsløsninger så må vi vurdere om disse svarer til forventningene.


Å bygge i betong er dyrt, derfor kommer vi til å bygge hytten vår i tre, noe som igjen gir uendelig av muligheter!


Så skal vi ha kledning som gråner med tiden, eller skal vi velge imprignert materiale som vi maler svart? Ulik innkjøpspris, ulike vedlikeholdspris, og helt ulikt utrykk…


Douglas gran er nydelig! Men kostbart. Så i stedet velger vi furu, som kanskje ikke er like majestetisk men lunt og vakkert og kanskje enda mer passende for en hytte?


Designerkjøkken er fryktelig dyrt så for å få ned prisen så lurer jeg på hva egenkomponerte løsninger i kombinasjon med Ikea løsninger og et og annet designobjekt kan gi? Hva om vi spesialbestiller en vakker benkeplate og bruker innredning fra Ikea? Eller hva om mannen kan lage egne skapdører som gjør at vi kan kjøpe heltredører til en lav pris? Det må påpekes at dette er ideer som ikke er luftet med mannen ennå, jeg kommer bare med ideene, det er han som må gjennomføre:)

Å ha riktig belysning er viktig og her finnes uendelig av løsninger, prisklasser og utrykk. Lamper er også en viktig del av hvordan rommet oppleves. Så skal vi tenke praktisk? Kjøpe billig? Eller er det her vi skal bruke litt penger?


Skreddersydde løsninger er plassbesparende og vakre, men de er permanente. Så vil vi ha de? (Og vil mannen bygge de??).

Dette er bare noen av valgene vi må ta underveis, og selv om det til tider kan være frustrerende at det praktiske, fornuftige og estetiske ikke er en og samme ting så er jeg ikke i tvil om at vi vil få drømmehytten til slutt. Og så er det jo litt utfordrende å få det fint på “lavbudsjett”. Jeg er jo av den formening at det trenger ikke være dyrt for å være fint.  
 

6 kommentarer
    1. Jeg gleder meg veldig til å se mer av planene! Store glassflater er jo nydelig, men man kan også velge noen utradisjonelle vindusløsninger for å skape spenning og få inn mer lys. Høye, smale vinduer, veldig lave vinduer, vindu i taket… Mange av disse har du nok tenkt på, utifra bildene du viser. Jeg ville brukt tid på en god lysplan, så kan man jo ha billige lamper i påvente at den perfekte dukker opp, gjerne på Finn. Kjøkkenet kan fint lages av en kombinasjon Ikea-kjøkken med for eksempel en kjøkkenøy fra en annen leverandør? Nå har jo Ikea faktisk kommet med noen fine nyheter, blant annet Thorhamn i ask, som jeg tenker ville passet fint på en hytte. Stilig for eksempel i kombinasjon med mørke dører på skap nede. Skreddersydde løsninger er jeg litt skeptisk til, som du skriver så er de permanente. Men en benk/sitteplass ved et vindu med fin utsikt, er et helt spesielt sted å sitte. Den trenger kanskje ikke lages helt permanent?
      Mye gøy å tenke på, jeg gleder meg som sagt til å se videre!

    2. Rita: Et vindu i taket i stuen og på soverommet hadde vært drømmen, men i følge mannen min er det sviiindyrt og da tenker jeg at det er mye fine møbler vi kan bruke for de 100 000 det ville kostet ekstra;) Skissene for hytten inneholder faktisk en miks av både store og smale vinduer, og så har jeg ikke landet på hvordan vinduene på soverommene skal være ennå. Jeg har nemlig en drøm om å ligge i senga og se ut over sjøen og da kan de ikke være for høyt oppe på veggen.

      Jeg har sett det at Ikea har kommet med nye kjøkken. Det kunne jo ikke passet bedre! Er så smått i gang med å tegne opp kjøkkenløsninger fra Ikea, bare for å se hvilke muligheter vi har.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg