Allergivennlig adventstid

Selv om jeg ikke har planer om å sette i gang med å julepynte huset helt ennå er jeg klar for å tilføre litt stemning i form av blomster og planter. Sønnen vår har en rekke allergier, deriblant pollen, og selv om han ikke har fått påvist at han er allergisk mot blomster tenker jeg det kan være lurt å være på den sikre siden. Det er nemlig ikke uvanlig å ha kryssallergier når du har pollenallergi. Jeg har derfor googlet meg frem til nei-blomster og ja-blomster, og dette tenker jeg kan være relevant for mange. For selv om ikke noen i din nærmeste familie har allergi så skal du ikke se bort fra at noen av de som stikker innom på julebesøk vil reagere. Så hvorfor ikke bare droppe verstingene og gå for de safe så slipper du nysende gjester? 

Disse bør du droppe:

Dropp sviblene

En av verstingene er julestjernen og spør du meg er ikke det så farlig, selv om det er en av de tradisjonelle juleblomstene så klarer jeg meg fint uten. Noen som er finere, men som ikke er så heldig for allergikerne er løkplanter som svibler, tulipaner og liljer. I tillegg bør du holde deg unna juleglede. Enn så vakre sviblene er, så er det ikke verdt å ha de i hus om de kan gjøre folk syke.

Disse er safe:

Julerose er en av de sikre

Min absolutte favoritt i julen er julerosen og denne er en av de safe sortene! Hurra! Denne skal få pynte bordet hjemme hos oss i adventstiden. I tillegg er  julekaktus, ildtopp og azalea allergivennlig. De tre siste er ikke og har aldri vært favoritter hos meg, men det dreier seg mer om smak og behag. Når jeg skal pynte til jul foretrekker jeg nemlig å pynte med kvister, kongler og grønne planter, og sammen med et par juleroser tenker jeg at jeg har det som trengs.  

Så hvorfor ikke bytte ut blomster med juletrær som lerk, stuegran, gran og einer? Bare husk på at dersom du finner noen av disse ute (og ikke hos blomsterbutikken) så bør du ikke ta de direkte inn men spyle de og la de stå i boden eller garasjen for å tørke noen dager. Dette for å bli kvitt pollen og muggsopp.

Stuegran

De som er fryktelig allergisk kan reagere på noen av grantypene også og da kan det safeste være å gå for plasttrær. Det finnes en rekke fine juletrær i plast og så kan jeg tipse om at illums har noen små som ligner på lerk som er utrolig dekorative!

Lerk

Jeg håper du fikk noen god tips og så ønsker jeg en allergivennlig jul!:)

5 kommentarer
    1. Så bra, visste ikke om julerose! Jeg pynter ikke til jul, men syns det uansett er en vakker plante. Lagde jo også et innlegg om allergivennlige blomster for en tid tilbake. Finner ofte fine kvister og grener i blomsterhandelen som jeg ofte velger i stedet for en blomsterbukett. Man trenger jo ikke alltid velge tradisjonelt!

    2. Rita: Ja, det husker jeg godt. Har brukt mange av tipsene dine! Jeg er fryktelig lei av denne julestjernen som dukker opp hvert år, ikke er den bra for folk og ikke er den pen heller. Mye penere med noe grønt og noen kvister!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg