Sofa i vinduskarmen

Jeg prøver å sette pris på denne fasen hvor jeg kan være kreativ og finne de fiffige løsningene til hytten. Det er jo den absolutt gøyeste fasen! Og dette er nok den eneste gangen i livet jeg får tegne ut noe som skal bli til virkelighet (gøy!!). Erfaringsmessig må man skissere ut ideene, legge de bort noen dager for så å ta de frem igjen for å sjekke om de faktisk er gode ideer. I dag drodler jeg med tanken om å ha en bred vinduspost som kan brukes til lesekrok eller kaffekrok. Hvor hyggelig er ikke det?  En plass hvor man kan senke skuldrene helt og bare være tett på naturen utenfor.

Så nå er det bare å gå tilbake til tegnebrettet og skissere det ut, for om det skal selges inn til min mann må det jammen være bra, han er nemlig ikke en hygge i vinduskarmen kind of guy. Tror ikke han helt ser poenget med det når man kan slappe like godt av i en lenestol eller i en sofa. Jeg tenker at det kan fungere like mye som en sonedeling som en sitteplass. Når man er mange på en plass over flere dager (slik man ofte er på hytta) er det fint å ha en plass hvor man kan være litt for seg selv slik at man ikke går oppå hverandre hele tiden. I en slik vinduspost er man på en måte for meg selv, samtidig som man er i rommet sammen med de andre.


Bilde fra pinterest
 

8 kommentarer
    1. Jeg elsker sitteplass i vinduskarmen. Eller trappen. Eller alle slike uformelle sitteplasser. Her en kveld ble vi sittende i trappen og snakke med en kompis. Det er noe spesielt hyggelig med å sitte slik syns jeg. Så gøy å tegne sin egen hytte, men å så vanskelig å velge mellom alle de gode ideene….

    2. Rita: Man har liksom de beste samtalene på de uvanlige plassene, sittende på en mur, en trapp eller et gelender. Plasser hvor en blir tatt ut av den hverdagslige settingen.

      Jeg kjenner at jeg har litt lyst å pøse på med alt av ideer (har jo tross alt bare denne muligheten! ) men på den andre siden så vil jeg at det skal være enkelt, funksjonelt og stilrent. Jeg tar gjerne i mot ideer om du har noen:)

    3. Tja, mye av dette har du sikkert tenkt på, men her er det som falt meg ned i hodet på stående fot: Gode oppbevaringsløsninger. Det blir alltid mer ting enn man tror. Dersom dere lager en slik sitteplass i vinduet: kanskje benken under kan lages med oppbevaring? Laget som en kasse med lokk, slik at det egentlig ikke synes at det er oppbevaring under.
      Sengen kan også lages med skap under, bruk feks lave kjøkkenskap.
      Hylle med kurver el ved inngangen, til luer, votter osv. En yttergang der man kan henge av seg vått tøy. Helt vesentlig for å holde resten av hytte ren og ryddig…
      Selvfølgelig store vinduer mot utsikten, men det har dere jo tenkt på. Enkel tilgang til uteplass, kanskje med en skyvedør slik at veggen kan åpnes helt opp? Gjerne overbygd – om den skal være her på vestlandet… Fleksibelt spisebord, man får ofte gjester.
      Funksjonelt kjøkken. Vi har feks hengt oppvaskstativ på veggen, du vet det fra Ikea som kan foldes ut eller klaffes sammen. Funker supert for oss som ikke har innlagt vann eller strøm og dermed ikke oppvaskmaskin… Skal dere ha strøm og vann innlagt, ville jeg helt klart gått for oppvaskmaskin. Jeg digger tanken på et kjøkken der veggen over benken bare er et stort vindu som kan åpnes opp som en skyvedør mot uteplassen. Praktisk for å servere mat, og så utrolig mye mer sosialt.
      Ikke gardiner. Man trenger jo ikke stenge for en fin utsikt! Og det gjør rommene så mye mer stilrene.
      Peis selvfølgelig. Helt uvurderlig på en hytte. Men det er vel unødvendig å nevne…
      Utnytt plassen med en hems. Du vet vel hvor koselig det er… En smart trapp som feks denne sparer mye plass: http://norskvinduskompani.no/produkter/hemstrapp/
      Merker jeg gleder meg til å ta fatt på planlegging og oppussing av hytta mi på fjellet nå!

    4. Rita: Oioi! Tusen, tusen takk for mange gode tips! Mange av de har vi, som du påpeker, allerede tenkt på men det var også flere jeg ikke har tenkt på, som oppbevaring under sitteplassen.

      Plassen vi står og lager mat har jeg erklært hjertet i hytta. Jeg har en drøm om å stå der og lage mat mens jeg prater med de andre i hytta eller ser ut over sjøen. Og flyten mellom der vi lager mat, spisebord og plassen ute skal være så enkel så overhodet mulig. Hyttekos dreier seg tross alt mye om mat, hehe.

      Det er en utrolig gøy prosess å gå gjennom og vi må hele tiden gjøre om på skissene våre, og det mest spennende er jo å se om sluttresultatet blir bra. Litt flaks at mannen er bygningsingeniør eller hadde jeg aldri kunnet sitte slik og drodlet. Trenger liksom en ved siden av som kan si om ting i det hele tatt er gjennomførbart:)

    5. Tegnet hytte sammen med min far for noen år siden, og det var utrolig gøy. Gøy å se noe bli realisert. Gleder meg til å følge prosessen og se hva dere får til!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg