Å male et kjøkken- trinn for trinn

Er det noen som lurer på hvordan det går med prosjekt kjøkken? Det går på frem, alle fronter er malt og i går kveld malte jeg de siste listene. Hurra! Til forskjell fra mange andre interiørbloggere så er jeg ikke spesielt glad i male. Faktisk liker jeg det ganske dårlig. Det som driver meg er tanken på resultatet. På slutten var jeg like motivert foran hver malingsøkt som er jeg er foran hver treningsøkt (jeg har trent en gang siden jul).

Grunnen til at det har tatt tid er at jeg har malt i flere omganger, først overskap, deretter skuffer, underskap og til sist underlister. Det hadde selvfølgelig vært mer effektivt å ta alt samtidig men for at jeg ikke skulle okkupere hele huset med skapdører overalt gjorde vi det på den måten. Og hvis du vurderer å gjøre det samme så husk på at overflatene må vaskes, tørkes, huller må sparkles (2-3 ganger), grunnes og deretter males med 2 strøk- på hver side (!). Med andre ord vi snakker ca 10 runder pr skapdør. Ja, og så glemte jeg at det må pusses før hvert strøk. På slutten var jeg nesten på nippet til å dra på trening- men bare nesten. Men nå som jobben er gjort kan jeg si at det var verdt det! Jeg føler jeg er i ferd med å få et 100 000 kroners kjøkken til bare et par tusen-lapper og det er verdt noen timers arbeid.  

Nå gleder jeg meg til å fylle skap og benkeplater med fine ting. Jeg har fortsatt noen flere tanker for kjøkkenet med flising, maling av gulv og vegger men det får vente. Akkurat nå ser jeg frem til å ha et ryddig hjem i en periode.

 

9 kommentarer
    1. Det ser jo kjempefint ut! Er heller ikke så glad i å male, men er veldig glad i resultatet det gir! Gøy å kunne forandre noe så mye med så (relativt) beskjeden innsats. Men veldig glad vi ikke gikk i gang med det alle sa var så enkelt: å “bare” male frontene på kjøkkenet….
      Som du så leker jeg også med tanken om et grått kjøkken…. Det er jo veldig stilig! Liker godt den i midten av de tre eksemplene jeg hadde.

    2. Rita: Hvis dere uansett bare hadde blitt halvfornøyd hadde det ikke vært verdt det. da hadde dere sikkert endt opp med å bytte det ut etter en stund likevel. Frontene våre var ikke profilerte og det var dermed lett å få de up to date. Dere blir nok mye mer fornøyd med nytt kjøkken. jeg gleder meg veldig til å høre hva dere ender opp med. Høres råfint ut med et grått uniformkjøkken…

    3. Ja, for vår del er det løsningen mye mer enn farge og fronter som er problemet, så pusset opp hadde det blitt. Og da hadde det jo vært frustrerende å bruke så mye tid som du beskriver på en midlertidig løsning. Og enda mer ville det blitt med profilerte fronter…
      Gleder meg til å se bilder når du har stylet ferdig i helgen! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg