Få tulipanene til å vare

Lungebetennelsen vil ikke helt slippe taket og med ordre fra legen om å ta noen rolig noen dager, gjør jeg nettopp det. Og mens jeg venter på å bli bedre muntrer jeg meg selv opp med friske blomster.

Selv om jeg jobber i en blomsterbutikk er jeg ikke så flink til å få tulipanene til å vare, men jeg har plukket med meg noen triks som jeg gjerne deler med dere. Når du får de hjem snitter du de og setter de i kaldt vann. Det viktigste trikset jeg har fått med meg er at du må holde strikken og papiret på en god stund etter du har satt de i vasen. Grunnen til det er at de skal stå slik å  trekke vann og stramme seg opp og ikke bøye seg slik du gjerne har opplevd at tulipaner gjør.Videre er det viktig at tulipanene har nok vann, men ikke for mye. De drikker nemlig med hele stilken og har du for mye vann i vasen blomstrer de for fort. Fyll heller på med mer vann hver dag. Gjør du dette skal de i teorien holde lenge. Og om de skulle begynne å henge (slik mine har begynt å gjøre) så synes ikke jeg det gjør så mye heller. De er så vakre uansett.


Solen skinner inn vinduene for tiden og det er deilig å kjenne at det er så varmt at terrassedøren må settes på gløtt og en kan gå med bare føtter inne igjen. Jeg kjenner at jeg ønsker våren hjertelig velkommen, slik jeg kjenner det hvert år på denne tiden, og jeg sier takk og farvel til vinter og kalde netter. Jeg er klar for vår.
 

 

6 kommentarer

Siste innlegg