One to follow for inspiration

Eva Eklof som er grunnlegger av Lesfew (produsent av blandt annet av eksklusive vaser) står bak kontoen @Lesfew.Eva tar deg med på en reise i arkitektur- , kunst-, foto-, mote-, og designhistorie og det er bare så vakkert.

Å se gjennom denne kontoen minner meg på hvorfor jeg en gang ville studere kunsthistore og hvorfor design er så viktig for meg. Det dreier seg på ingen måte om materialisme, men om å fange det vakre i naturen og det menneskeskapte. Det å kunne stå foran et kunstverk eller et designobjekt som umiddelbart gir deg en følelse eller en steming er rett og slett litt magisk. Det er ikke alltid så lett å si hva som bringer frem denne følelsen. Det kan være en god form, en farge, en stemning eller et minne og det er helt sikkert at alle opplever det forskjellig. I en hverdag som ofte er travel synes jeg det er viktig å stoppe opp og bare føle. Så hvis du skal unne deg 5 minutter for deg selv i dag (uten å tenke på hva du skal ha til middag og hvilke regninger som skal betales) vil jeg anbefale å titte innom @Lesfew.Der er det stemning i bøttevis.

Til høyre Mies Van Der Rohe


Alexander Calder/ Poul Kjærholm stol

Jack Nicholson/ silketrykk av Wiven Nilsson

 

10 kommentarer
    1. Så godt skrevet! Takk for tipset, slike små ting i hverdagen gjør livet enda litt mer givende synes jeg.

    2. For meg så handler design og arkitektur mye om tanken bak. God design er for meg gjennomtenkt og gjennomført. God design er noe å hvile øynene på, ta og føle på. Vakre møbler gjør meg glad, det er som å hvile øynene på et kunstverk. Det trenger ikke være et kjent designobjekt, dyrt eller spesielt, men det må appellere til meg. Akkurat hvorfor enkelte ting gjør det, er vanskelig å si. Men det er kanskje ikke så viktig hvorfor, det viktigere er kanskje som du skriver å stoppe opp og føle iblant.

    3. Rita: Jeg tror heller ikke det er så viktig. Jeg opplever ofte at det som er vakkert (i form og farge) i kombinasjon med det litt underlige appelerer til meg. Jeg tror kanskje grunnen er at det får meg til å tenke og at det er tyelig at det ligger tankevirksomhet bak objektet.

      For de som ikke er interessert i design forvekslets det ofte med snobberi, men som du sier handler det om følelsen det gir og det trenger ikke koste mye. En skjenk fra 60-tallet er feks for meg vakrere enn den dyreste skjenk på Berletaburetten.

    4. Så godt skrevet! Takk for tipset, slike små ting i hverdagen gjør livet enda litt mer givende synes jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg