Forum kino

På Danmarksplass i Bergen ligger Forum Kino. Da jeg var liten reiste vi ofte på kino dit og jeg syntes det var like magisk hver gang. Selvfølgelig på grunn av filmen vi skulle se men også på grunn av den flotte kinoen. Bygget ble tegnet av Ole Landmark på 30-tallet og regnes som en av hovedverkene i norsk funksjonalisme, men den kunne like gjerne vert kalt art-deco pga vektleggingen av dekorative elementer i fasaden. På grunn av krigen sto ikke Forum kino ferdig før i 1946, den hadde da 1140 sitteplasser og var den største frittstående kinoen i Norge.

Jeg er kanskje mest glad i interiøret i bygget. Det er så storslått og flott og vitner om annen tid.

Forum kino ble benyttet som offentlig kino frem til 2006, de siste årene er den brukt som teater.

(kilde UiB og Arkitekturvandring i Bergen)

Bildene er fra Universitetet i Bergen sin bildesamling. Jeg synes de er kjempefine og har ofte vurdert å kjøpe de. Du kan faktisk kjøpe bilder fra bildesamlingen til en ganske rimelig penge. Et lite tips for de som liker Bergen og arkitekturen i Bergen:). Du finne den HER.

4 kommentarer
    1. Jeg har mange fine minner fra Forum kino, og nydelig bygg! Kvartalene bak også er så fine, tenker hver gang at … Tenk om seg hadde vært en bilfri plass her! Du har vel forresten besøkt Bien bar, nydelig interiør og god mat! Og takk for tips, kunne tenkt meg det øverste jeg:)
      Nyt helgen!

    2. Katrine // Nordisk rom: Vet du, jeg har faktisk ikke vært på Bien selv om jeg ofte har tenkt å dra dit. Interiøret ser fantastisk ut! Det var vel opprinnelig et gammelt apotek? Bildene fra Forum er urolig flotte:) Hvis du vil ha flere bilder fra Bergens-skatter vil jeg tipse om å søke på Sundt. Det finnes noen veldig fine interiør og eksteriørbilder av Sundt-bygget.

      Ha en fin helg!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg