Arkitekt Leif Grung

Leif Grung er en av de arkitektene som virkelig har satt sitt preg på Bergen. Han har tegnet flere kjente bygg i Bergen sentrum og eneboliger rundt sentrum. Om du er fra Bergen eller har vært på besøk så har du sikkert sett noen av de.

Leif Grung (1894-45) var en av de ledende arkitektene i Bergen på 1920-30 og 40-tallet.  På den tiden tegnet Bergensarkitekter bygg som var inspirert av eldre vestlandsarkitektur med blant annet smårutete vinduer. Grung brukte slike elementer i noen av sine bygg men i en rekke foredrag argumenterte han mot denne arkitekturen. Han var fremtidsrettet og en forkjemper for den internasjonale modernismen med blant annet flate tak og store utsiktsvinduer.

Blant de mest kjente byggene er Blaauw-gården og Kalmarhuset, begge ble tegnet i 1936. Han fikk premie for utmerket arkitektur for Blaauw-gården.

Byggene er nesten 100 år gamle men jeg synes de er like aktuelle i dag og ikke minst en veldig fin del av Bergen sin arkitekturhistorie:)

Villa i Fjellsiden

Kalmarhuset som ligger i Jon Smørsgate 11

Blaauw-gården

Villa på Tveiteråsen

5 kommentarer
    1. Nordisk rom // Katrine: Hver gang jeg passerer disse byggene så kjenner jeg meg ekstra stolt over å få bo her:) Så hyggelig at du er innom bloggen! Jeg oppdaget Nordisk rom sist gang jeg var i Os og jeg ble så glad og overrasket over at det var kommet en slik fin butikk i Os.

    2. Hei, flott om du oppgir referanse og kilder til fotografiene du bruker.
      Bilde nr. 4 må oppdateres med navn på fotograf, eller fjernes.
      Fint om du spør neste gang, før bruk – jeg sier stort sett ja.

      1. Hei Knut. Beklager at jeg ikke har oppgitt kilde, det skal jeg naturligvis gjøre. Det er et flott bygg og et fint fotografi. Ellers prøver jeg å oppgi kilde der dette er å få tak i, men dette er absolutt noe jeg kan bli bedre på.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg